Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0228
ECTS credits:
5
Language:
Polish
History and theory of protection and conservation of historic monuments and art works 1402-HiT-3Z-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli 65 godz (2,5 pkt ECTS):
- udział w wykładach - 30
- udział w ćwiczeniach – 30
- omówienie i analiza propozycji tematów wystąpień, omówienie prezentowania referatu - 2
- kolokwium zaliczeniowe - 1
- egzamin - 2
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 1,5 ects ( 39 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 10
- czytanie literatury - 14
- przygotowanie do kolokwium- 5
- przygotowanie do egzaminu - 10
Łącznie: 120 godz. (4 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W 1: ma podstawowe wiadomości na temat teorii ochrony i konserwacji zabytków w rozwoju historycznym (dyskusje, cele i metody działalności konserwatorskiej) (K_W01).
W 2: ma elementarną wiedzę o powiązaniach pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi, wynikających ze specyfiki ochrony dóbr kultury (K_W10).
W 3: rozumie interdyscyplinarny charakter interpretacji artefaktów jako dzieł sztuki, zabytków i dziedzictwa (K_W04).
W 4: zna na poziomie podstawowym aktualne koncepcje ochrony dóbr kultury, ich uwarunkowania i problematykę (K_W02).
W 5: zna i rozumie podstawowe metody wartościowania zabytków ze szczególnym uwzględnieniem Zabytkoznawczej Analizy Wartościującej (K_W03)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U 1: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla ochrony zabytków oraz wykorzystywać tę umiejętność w sytuacjach profesjonalnych, wymagających analizy struktury, sensu i wartości zabytku (K_U02).
U 2: jest przygotowany do prezentowania spójnej argumentacji i podjęcia dyskusji w zakresie dylematów ochrony dziedzictwa kulturowego (KU07).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K 1: jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie (K_K04).
K 2: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa w skali regionu, kraju, Europy (K_K06).
Teaching methods
(in Polish) Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W poszczególnych okresach historycznych materiał przekazywany jest w układzie problemowym. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna, w której ilustracje zestawione są z tekstami (cytaty, komentarze, podsumowania poszczególnych wątków) o znaczeniu kluczowym dla zrozumienia poruszanych problemów. Pod koniec każdego wykładu podawane są kolejne pytania składające się na zestaw pytań egzaminacyjnych.
W ramach ćwiczeń studenci prezentują referaty. Dyskusje po referatach podsumowują uwagi na temat wybranych przez studenta metod referowania tematu, a także układu, zawartości i formy prezentacji multimedialnych.
1 zajęcia wykładu i 1 zajęcia ćwiczeń możliwe są do przeprowadzenia zdalnie w formie synchronicznej, na platformie MSTeams. Termin zajęć zostanie uzgodniony z grupą oraz zostanie przesłany link do zespołu.
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- presentation of a paper
- practical
- presentation of a paper
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) brak
Course coordinators
Term 2022/23Z: | Term 2025/26Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: