Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0228
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
The history of European art (including Polish one) till the 18th century. 1402-HSE-1Zka-S1
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykłady 30h (1 p.ECTS),
2. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: przyswajanie treści z podanej literatury (15h -0,5p.- ECTS)
3. Przyswajanie i powtarzanie zagadnień przedstawionych na wykładach ( 15h- 0,5p. ECTS)
Łącznie: 60 godz.(2 p. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W 1 Student dysponuje wiedzą o roli nauk humanistycznych w systemie nauk, a przede wszystkim zdobywa wiedzę o metodologicznej i podmiotowej odrębności Historii Sztuki Średniowiecznej jako dziedziny naukowej.[K_W01, K_W09]
W 2 Przyswaja terminologię niezbędną do opisu sztuk plastycznych (w tym technik) oraz opisu ikonograficznego w zakresie sztuki średniowiecznej. [K_W10, K_W11]
W 3 Student dysponuje usystematyzowaną wiedzą ogólną na poziomie podstawowym z zakresu historii sztuki średniowiecznej.[ K_W03, K_W05, K_W06]
W 5 Zna i rozumie genezę, cechy stylów artystycznych oraz zakres czasowy poszczególnych okresów stylowych w sztuce średniowiecznej. Zdobywa też wiedzę o współczesnych poglądach dotyczących interpretacji tej sztuki.[K_W03]
W 6 Zdobywa wiedzę o teoriach i metodologii badań dotyczących sztuki i estetyki średniowiecznej. Poznaje terminologię niezbędną w tego typu badaniach.[K_W02]
W 7 Zdobywa fachową wiedzę na temat dziedzictwa artystycznego sztuki średniowiecznej. Poznaje rolę sztuki średniowiecznej w kontekście kulturowych aspektów dialogu między cywilizacjami świata.[K_W03,K_W07 ]
W 8 Dysponuje wiedzą dotyczącą światowej myśli o sztuce średniowiecznej, wskazuje też kierunki rozwoju tej nauki.[K_W06]
W 9 Zdobywa ugruntowaną wiedzę pozwalającą wskazać złożoność zjawisk kształtujących sztukę średniowieczną i w tym kontekście potrafi ustalić powiązania nauki o sztuce z innymi dyscyplinami humanistycznymi oraz działalnością artystyczną.[K_W01, K_W03, K_W05]
W 10 Zdobywa wiedzę o wierzeniach religijnych i systemach filozoficznych epoki średniowiecznej, które wpływają na współczesną sztukę i kulturę [K_W10].
W 11 Student zdobywa wiedzę o podstawowych metodach analizy i interpretacji średniowiecznych dzieł sztuki (analiza stylu, analiza ikonografii). Przyswaja wiedzę o roli tych obiektów w kształtowaniu kultury wizualnej.[K_W05]
Learning outcomes - skills
(in Polish) U 1 Student samodzielnie wyszukuje i opracowuje materiał ilustracyjny i źródła pisane, dotyczące sztuki średniowiecznej powszechnej i polskiej; selekcjonuje i użytkuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych.[K_U03]
U 2 Posiada umiejętności analizy i interpretacji problemów naukowych związanych ze sztuką średniowieczną. [K_U02]
U 3 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, określać problemy badawcze związane ze sztuką średniowieczną. Zdobywa umiejętności krytycznej oceny zgromadzonego materiału i potrzebę ciągłego rozwoju naukowego.[K_U02]
U 5 Student potrafi samodzielnie ustalić podstawowe cechy stylu i opisać formę dzieła sztuki średniowiecznej (materiał, technikę). Dzięki temu właściwie datuje i rozpoznaje reprezentatywne dla poszczególnych okresów średniowiecza zabytki, określa ramy chronologiczne stylów doby średniowiecza (wczesne chrześcijaństwo, romanizm, gotyk).[K_U06, K_U08]
U 6 Dokonuje wstępnej analizy ikonograficznej dzieł reprezentatywnych dla średniowiecza. Dzięki temu ustala treści symboliczne dzieła (identyfikuje, datuje) i wpisuje zabytek w szeroki kontekst kulturowy.
U 8 Wykorzystując fachową wiedzę badaczy zajmujących się sztuką średniowieczną, student potrafi merytorycznie argumentować swoje poglądy oraz formułować wnioski dotyczące różnych aspektów sztuki średniowiecznej.
U11 Zdobywa podstawowe umiejętności (warsztat naukowy), aby merytorycznie ocenić wartość artystyczną i zabytkową dzieła sztuki średniowiecznej.[K_U01,K_U02, K_U03]
U13 Zdobywa umiejętności, aby prowadzić merytoryczną dyskusję o sztuce średniowiecznej.[K_U08]
U14. Rozpoznaje dzieło sztuki średniowiecznej pod kątem materiału i techniki, datowania, określenia stylu i środowiska artystycznego [K_U05]
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K 1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu sztuki średniowiecznej, rozumie potrzebą ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego. Przestrzega zasad etyki zawodowej. Rozumie nowe zjawiska w sztuce, kulturze oraz naukach humanistycznych, które dotyczą m. in. sztuki średniowiecznej. [K_K03] [K_K04][K_K05].
K 6 Student ma świadomość wartości sztuki średniowiecznej i rozumie potrzebę jej obecności jako ważnego składnika dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.[K_K07]
K 8 Student czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym, artystycznym i społecznym. Dostrzega potrzebę poznawania ekspozycji zbiorów sztuki średniowiecznej, poszukuje nowych wydawnictw, uczestniczy w dyskusjach.[K_K01]
Teaching methods
(in Polish) Wykład wzbogacony prezentacją multimedialną
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- description
- problem-based lecture
- description
Exploratory teaching methods
- practical
- observation
- observation
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
Prerequisites
(in Polish) Wiedza historyczna na poziomie szkoły średniej.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: