Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0218
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Chemistry in the conservation of monuments 1402-CHE-1L-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
-Godziny kontaktowe
15 godz.wykładu,
30 godz. pracowni
Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 45 (1,5 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
a) czas poświęcony na indywidualną pracę studenta – zebranie niezbędnych materiałów do zajęć oraz zapoznanie się z wymaganą literaturą (wybrane fragmenty): 30 godzin,
b) czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć (egzamin). Przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonego doświadczenia, przygotowanie do testu oraz krótkich prac pisemnych (zaliczenie na ocenę): 45 godzin.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 75 (2,5 ECTS)
Łącznie: 120godz. (4,0 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Zna mechanizmy oddziaływania fizycznych i chemicznych czynników na materię zabytkową. Potrafi opisać reakcje chemiczne, procesy fizyczne przebiegające w obiektach zabytkowych pod wpływem czynników ekspozycyjnych (K_W04).
W2: Posiada wiedzę w zakresie budowy i właściwości oryginalnej materii zabytkowej oraz materiałów wtórnych stosowanych w zabiegach konserwatorskich. Wykorzystuje badania, bazujące na zjawiskach fizycznych i/lub reakcjach chemicznych, do oceny stanu zachowania i/lub określenia właściwości materii zabytkowej (K_W06).
W3: Posiada wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy z wybranymi odczynnikami chemicznymi czy badaniami dotyczącymi stanu zachowania i/lub określeniem właściwości materii zabytkowej (K_W13).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu nauk chemicznych do prawidłowych i bezpiecznych dla materii zabytkowej działań konserwatorskich (K_U04).
U2: Potrafi prawidłowo dobrać odczynniki chemiczne i metody badawcze w celu ograniczenia ich niszczącego działania na materię zabytkową (K_U06).
U3: Potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki przeprowadzonych badań, bazujących na zjawiskach fizycznych i/lub reakcjach chemicznych w celu ustalenia stanu zachowania i/lub określenia właściwości materii zabytkowej (K_U08).
U4: Posiada umiejętność samodzielnej pracy laboratoryjnej oraz do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych (K_U17).
U5: Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych związanych z przeprowadzonymi doświadczeniami i eksperymentami (K_U18).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań związanych z użytymi odczynnikami chemicznymi, metodami badawczymi na obiektach zabytkowych, środowisku naturalnym. Ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03).
K2: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia m.in. poprzez poznawanie nowych metoda badawczych. Ma świadomość włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień związanych z badaniami i interpretacją uzyskanych wyników (K_K05).
K3: Potrafi pracować samodzielnie wykonując reakcje chemiczne w celu określenia właściwości materii zabytkowej. Potrafi pracować w zespole, złożonym ze specjalistów z różnych dziedzin. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K_K06).
Teaching methods
(in Polish) Wykład problemowo – opisowy, w postaci prelekcji połączonej z prezentacją multimedialną i dyskusją ze studentami koordynowanej przez prowadzącego.
Pracownia – indywidualna i grupowa praca studentów pod kierunkiem prowadzącego wzbogacona o metodę podająca, wyjaśnienie niezrozumiałych treści niezbędnych do dalszego prawidłowego przebiegu doświadczenia.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- discussion
- problem-based lecture
- discussion
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- experimental
- laboratory
- classic problem-solving
- observation
- practical
- laboratory
- classic problem-solving
- observation
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz z przedmiotu "Chemia w konserwacji zabytków' (semestr zimowy).
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Notes
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: