Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0222
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(for:
Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
History of Modern Art 1402-22-HSNC-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach – 30 godz. (1 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się ze specjalistyczną literaturą dotyczącą tematyki wykładu - 30 godz. (1 ECTS)
- utrwalenie w pamięci materiału wizualnego prezentowanego podczas wykładu w celu przygotowania się do zaliczenia przedmiotu – 15 godz. (0,5 ECTS)
- przygotowanie eseju na zadany przez prowadzącą zajęcia temat - 15 godz. (0,5 ECTS)
Punkty ECTS - 3
Nauczanie zdalne: wykłady odbywają się na platformie Google Meet.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student/tka
W 1 Ma wiedzę na temat artystycznych zjawisk na przełomie XVIII i XIX w. (K_W01)
W 2 Charakteryzuje symboliczną kulminację ok. 1800 (K_W01)
W 3 Charakteryzuje wyróżniki neoklasycystycznego stylu w malarstwie i rzeźbie (K_W01)
W 4 Ma wiedzę na temat estetycznych norm akademickiego obrazowania (K_W05)
W 5 Charakteryzuje przeobrażenia w ramach akademickiego nauczania i praktyki artystycznej (K_W01)
W 6 Ma wiedzę na temat filozoficznych i religijnych uwarunkowań wczesnego romantyzmu (K_W01)
W 7 Charakteryzuje niemiecki pejzaż wczesnoromantyczny (K_W01)
W 8 Opisuje pierwiastki realizmu i elementy nastrojowości w pejzażowym malarstwie angielskim I poł. XIX w. (K_W01)
W 9 Charakteryzuje pierwiastki narodowe w obrazowaniu pejzażowym (K_W05)
W 10 Charakteryzuje malarstwo pejzażowe Barbizończyków (K_W01)
W 11 Charakteryzuje moralizatorsko-dydaktyczne cele Nazareńczyków i Prerafaelitów (K_W01)
W 12 Charakteryzuje społeczne zaangażowanie przejawiające się w malarstwie Davida (K_W01)
W 13 Ma wiedzę na temat wieloaspektowości malarskiej twórczości Ingresa (K_W01)
W 14 Ma wiedzę na temat estetycznych priorytetów i tematycznych zainteresowań francuskich romantyków (K_W05)
W 15 Charakteryzuje realizację postulatu przedstawiania historii współczesnej w sztuce francuskiego romantyzmu (K_W01)
W 16 Ma wiedzę na temat rozwoju grafiki i karykatury w nurcie francuskiego romantyzmu (K_W01)
W 17 Ma wiedzę na temat realistycznego przełomu w malarstwie Courbeta (K_W01)
W 2 Opisuje elementy nowoczesnego obrazowania w twórczości Maneta (K_W01)
W 18 Charakteryzuje para-naukowe aspiracje i technologiczne innowacje francuskich impresjonistów (K_W01)
W 19 Charakteryzuje oddziaływanie japońskiego drzeworytu na obrazowanie impresjonistów (K_W01)
W 20 Ma wiedzę na temat dróg wyjścia z mimetycznego impasu we francuskim postimpresjonizmie (K_W01)
W 21 Ma wiedzę na temat nowatorstwa estetycznych koncepcji Cézanne’a (K_W01)
W 22 Ma wiedzę na temat „muzyczności” dekoratywnego malarstwa Gauguina (K_W01)
W 23 Ma wiedzę na temat ekspresyjnego aspektu twórczości Van Gogha (K_W01)
W 24 Ma wiedzę na temat paranaukowych aspiracji neoimpresjonistów (K_W01)
W 25 Charakteryzuje różnice między neoimpresjonizmem a impresjonizmem (K_W01)
W 26 Charakteryzuje europejski japonizm (K_W01)
W 27 Ma wiedzę na temat antenatów europejskiego symbolizmu (K_W01)
W 28 Ma wiedzę na temat różnych definicji i chronologii symbolizmu (K_W05)
W 29 Ma wiedzę na temat różnorodności symbolistycznego nurtu (K_W01)
W 30 Charakteryzuje symbolizm „literacki” (K_W01)
W 31 Opisuje estetyczne wyróżniki symbolistycznego dzieła wg definicji Auriera (K_W01)
W 32 Ma wiedzę na temat estetyzmu Whistlera (K_W01)
W 33 Ma wiedzę na temat postulatu „sztuka dla sztuki” (K_W05)
W 34 Ma wiedzę na temat koncepcji dzieła totalnego i jej realizacji (K_W05)
W 35 Charakteryzuje pozycję Rodina w dziejach dziewiętnastowiecznej rzeźby (K_W01)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U 1 Wyjaśnia procesy kształtowania się i rozwoju takich nurtów artystycznych jak neoklasycyzm, romantyzm, realizm, impresjonizm, postimpresjonizm, symbolizm (K_U05)
U 2 Analizuje twórczość i poszczególne dzieła takich artystów jak Goya, Blake, Füssli, Runge, Friedrich, Gainsborough, Constable, Turner, David, Ingres, Gericault, Delacroix, Daumier, Corot, Millet, Courbet, Daumier, Manet, Monet, Sisley, Pissarro, Renoir, Degas, Seurat, Signac, Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Denis, Serusier, Vallotton, Moreau, De Chavannes, Toulouse-Lautrec, Beardsley, Böcklin, Klinger, Von Stuck, Munch, Strindberg, Ensor, Klimt, Schiele, Kokoschka, Whistler, Rodin, Maillol, Bourdelle, Barlach, Minne, Lehmbruck. (K_U05)
U 3 Analizuje dzieło sztuk plastycznych w wymiarze semantycznym i morfologicznym (K_05)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student/tka
K 1 Posiada umiejętność odczytywania i interpretowania różnych tekstów kulturowych (K_K02)
K 2 Ma świadomość złożoności geokulturowej mapy europejskiego kontynentu (K_K02)
K 3 Ma świadomość procesów akulturacji i glokalizacji w Europie (K_K02)
K 4 Ma świadomość kulturowej odrębności narodowów, grup etnicznych i religijnych (K_K02, K_K03)
K 6 Posiada umiejętność określenia pozycji kobiet artystek w sztuce (K_K02)
Teaching methods
(in Polish) Metoda dydaktyczna eksponująca: pokaz
Metoda podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metoda poszukująca: klasyczna metoda problemowa
Metoda kształcenia online: rozwijająca refleksyjne myślenie, służąca prezentacji treści
Prowadząca zajęcia utrzymuje ciągły kontakt ze studentami za pomocą poczty USOS oraz platformy Microsoft Teams (w wyznaczonych terminach).
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- methods developing reflexive thinking
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Ogólna wiedza o historii sztuki nowoczesnej (1790-1900).
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: