Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0220
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
Modern research methods in art history 1402-12-WMB-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Drugi semestr zajęć obejmuje połowę z całkowitej liczby pkt. ECTS (4/z 8 pkt. ECTS). Składa się na nią: obecność na zajęciach (1 pkt ECTS),
przygotowanie do zajęć: zapoznanie się z zadanymi lekturami w stopniu pozwalającym na analizę tekstów pod kątem metody badawczej zaprezentowanej przez autora tekstu (2 pkt ECTS) oraz weryfikowanie metody poprzez jej praktyczne zastosowanie w odniesieniu do innego problemu/tematu, jednostkowego dzieła czy grupy dzieł czy też konfrontowanie jej z postępowaniem metodycznym innych badaczy (1 pkt ECTS)
Łącznie punktów ECTS: 4/z 8
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 [K_W03]Student zna ważniejsze spośród współczesnych metod i nurtów badawczych dyscypliny, zna dorobek czołowych przedstawicieli historii sztuki i nauk o sztuce - kreatorów metod postępowania badawczego.
W2 [K_W05]Rozumie znaczenie i rolę współczesnych badań historii sztuki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych.
W3 [K_W04] Wie, jakie znaczenie ma właściwe postępowanie metodyczne w prowadzeniu badaniach naukowych.
W4 [K_W08]Zna i rozumie współcześnie stosowane metody analizy oraz interpretacji dzieł sztuki.
W5 [K_W06] Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki z innymi naukami humanistycznym.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 [K_U02, U03]Student umie charakteryzować ważniejsze nurty i metody współczesnych badań w historii sztuki i ich założenia, potrafi łączyć nazwiska czołowych, zasłużonych dla metodologii historii sztuki badaczy z szerszymi nurtami badawczymi, umie poruszać się po literaturze przedmiotu w zakresie współczesnych metod badawczych historii sztuki i nauk o sztuce (polskiej jak i obcej) .
U2 [ K_U03]. Potrafi charakteryzować syntetycznie poszczególne metody badawcze, jak i dokonać ich szczegółowej analizy (wraz z analizami konkretnych tekstów).
U3 [K_U8, K_U10]Student umie samodzielnie dobrać stosowną metodę (kierunek badań) dla podejmowanego przez siebie zagadnienia z zakresu historii sztuki, potrafi ten wybór uzasadnić oraz zrealizować w praktyce, nabytą wiedzę dobierając metody i narzędzia właściwe dla wybranego problemu.
U4 [K_U02]Potrafi swobodnie posługiwać się właściwą terminologią stosowaną we współczesnych rozważaniach metodologicznych w historii sztuki .
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 [K_K02] Student docenia różnorodność i wielowątkowość podejmowanych w historii sztuki zagadnieńi rozległe społeczne odniesienia sztuki (m in.w zakresie przyczyn, warunków powstawania i odbioru dzieł sztuki) i znaczenia dociekań dyscypliny dla wiedzy o kulturze i społeczeństwie.
K2 [K_K02][K_K06] Rozumie powiązania między historią sztuki, naukami o sztuce a innymi dyscyplinami humanistycznymi i docenia możliwości wzajemnych inspiracji (i współpracy) między dyscyplinami jak i popularyzacji wiedzy.Zna i umie wyjaśnić przyczyny i mechanizmy różnych społecznych reakcji na dzieła sztuki.
K3 [K_K02],[K_04}[K_06] Uznaje i szanuje różnice ukazanych punktów widzenia, warunkowane światem wartości i postawami ludzi w różnych okresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując jednocześnie niezależność i otwartość myślenia. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metod badawczych do popularyzowania historii sztuki w społeczeństwie.
Teaching methods
(in Polish) Konwersatorium to jest skoncentrowane na aktywnym uczestnictwie studentów w zajęciach. Większość z podejmowanych tematów wymaga od studentów wnikliwej oraz krytycznej analizy czytanych tekstów będących czy to wykładniami założeń metodologicznych czy też ich egzemplifikacjami. W zakres zajęć wchodzi też dokonywanie zestawień i porównań różnych tekstów prezentujących takie same lub podobne metody badawcze, krytyczną ich ocenę jak też weryfikację poprzez praktyczne ich zastosowania. Studenci zobligowani są do czytania na bieżąco zalecanej literatury przedmiotu, przygotowywania krótkich tekstów/wypowiedzi prezentujących i komentujących czytane prace.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- presentation of a paper
- case study
- panel
- classic problem-solving
- practical
- brainstorming
- case study
- panel
- classic problem-solving
- practical
- brainstorming
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- integrative methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- integrative methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość - w wymiarze podstawowym - dziejów dyscypliny, metod stosowanych w historii sztuki i naukach o sztuce, elementarna wiedza w zakresie filozofii, filozofii kultury.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: