Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0220
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
Art and its functions. From prehistory to the present day stage II 1402-12-SF-II-S2
This course has not yet been described...
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem prowadzących zajęcia: 60
- udział w wykładach – 60 godz. (2 pkt ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studentki/-a:
- czytanie literatury – 90 godz. (3 pkt ECTS)
- przygotowanie do kolokwiów – 90 godz. (3 pkt ECTS)
Łącznie: 60 + 120 godz. (8 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Student/-ka posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie rozmaitych zadań i funkcji sztuki i ich zmianach w dziejach (K_W01).
W2: Student/-ka rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy wydarzeniami i zjawiskami artystycznymi w różnych okresach przeszłości i w czasach obecnych. Rozumie złożoność i ewolucję języka i metod opisujących owe zjawiska i zdarzenia. Ma świadomość zróżnicowania form artystycznej ekspresji i osadzenia sztuki w kontekście cywilizacyjnych zmian i jej funkcjonowania w określonej epoce (K_W02).
W3: Student/-ka rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych z innymi naukami, zwłaszcza przy określaniu sposobów funkcjonowania dzieł. Ma ogólną wiedzę na temat stosowania metod i narzędzi innych dyscyplin naukowych w pracy historyka sztuki, w tym filozofii, historii literatury, socjologii, psychologii, antropologii, religioznawstwa, teologii (K_W06).
W4: Student/-ka ma poszerzoną wiedzę z zakresu formowania się i przeobrażeń myśli o sztuce, gustu i norm estetycznych w perspektywie czasowej, historii kolekcji i instytucji muzealnych oraz historii wystawiennictwa (K_W07).
W5: Student/-ka zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji dzieł sztuki, wartościowania, klasyfikowania i syntetyzowania różnych zjawisk artystycznych i kulturowych związanych z funkcjonowaniem dzieł sztuki, przekazywanych przez rozmaite źródła informacji (K_W08).
W6: Student/-ka w stopniu zaawansowanym opanował fachową terminologię z zakresu historii sztuki i architektury, technik artystycznych i sztuk użytkowych jak też podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych, zwłaszcza w zakresie funkcjonowania sztuki. Rozumie konieczność uwzględniania sposobu funkcjonowania dzieł sztuki w badaniach nad sztuką (K_W09).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Student/-ka samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę na temat funkcjonowania sztuki w poszczególnych epokach w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu zróżnicowanych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji (K_U01).
U2: Student/-ka potrafi wykorzystać pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie opisu i analizy jednostkowych dzieł sztuki jak i grup dzieł zwłaszcza pod kątem różnych funkcji sztuki w dziejach (K_U02).
U3: Student/-ka posiada zaawansowaną umiejętność wyszukiwania, systematyzowania, krytycznego opracowania oraz syntetyzowania różnego typu informacji z zakresu historii sztuki i nauk jej pokrewnych oraz kultury wizualnej w odniesieniu do funkcjonowania sztuki (dokumenty archiwalne, relacje pisemne i ustne, teksty teoretyczne i krytyczne, dokumentacja wizualna) (K_U03).
U4: Student/-ka w badaniach nad funkcjonowaniem dzieł sztuki potrafi łączyć wiedzę z różnych obszarów, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych. Potrafi w praktyce wykorzystać ją w pracy badawczej historyka sztuki (K_U04).
U5: Student/-ka dla oceny funkcjonowania dzieła sztuki wykorzystuje umiejętność analizy, interpretacji i klasyfikacji tego dzieła pod względem tematycznym, morfologicznym, typologicznym, chronologicznym, geograficznym, technologicznym oraz atrybucji z wykorzystaniem fachowego słownictwa i terminologii. Potrafi w tym celu zastosować różnorodne narzędzia analityczne wypracowane w historii badań nad obiektami kultury wizualnej (K_U05).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Student/-ka w ocenie funkcjonowania sztuki w kontekście historycznym uznaje i szanuje różnice rzetelnie ukazanych punktów widzenia, warunkowane światem wartości i postawami ludzi w różnych okresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując samodzielność myślenia (K02).
K2: Student/-ka ma świadomość wartości spuścizny kulturowej w zakresie wielości funkcji pełnionych w dziejach przez dzieła sztuki (K_K03).
K3: Student/-ka wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu wiedzy o historycznym funkcjonowaniu dzieł sztuki zgodnej z aktualnym stanem badań i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji tej wiedzy przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne (K_K05).
Teaching methods
(in Polish) Metody podające, z wykorzystaniem metod interaktywnych.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- case study
- case study
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
Prerequisites
(in Polish) Znajomość dziejów sztuki w podstawowym zakresie.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: