Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0222
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(for:
Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
Introduction to Prehistory Art 1402-11-WSP-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Uczestnictwo w wykładach (1 pkt ECTS), praca własna - czytanie przypisanej do przedmiotu literatury oraz zapoznanie się z materiałem ilustracyjnym (2 pkt ECTS) obowiązującymi do egzaminu.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach – 30 godz.(1 ECTS)
omawianie lektur zgodnie z zainteresowaniami studentów - 12 h 0,5 ECTS
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się ze specjalistyczną literaturą - 30 h (1 ECTS)
- utrwalenie w pamięci materiału wizualnego prezentowanego podczas wykładu w celu przygotowania się do zaliczenia przedmiotu – 12 h. (0,5 ECTS)
Łączna liczba godzi/punktów: ECTS - 3W-1 Student zna podstawowe problemy związane z kulturą artystyczną epok pradziejowych i periodyzację sztuki tego okresu[K_W01, K_W02].
W-2 Zna ważniejsze hipotezy badawcze, odnośnie do sensu i znaczenia tak specyficznych zjawisk artystycznych, jak np.: paleolityczne malowidła w jaskiniach paleolityczne i neolityczne rzeźbione figurki kobiece czy dekoracyjne wykonanie naczyń ceramicznych i metalowych[K_W01]
W-3 Wie o ścisłych powiązaniach, jakie zachodzą między trybem życia,wierzeniami społeczności przedhistorycznych a tworzoną przez nich sztuką [K_W04].
W-4 Docenia znaczenie tych dzieł zarówno dla tworzących je społeczności jak i dla epok późniejszych (np.inspiracje sztuka pradziejową w sztuce nowoczesnej)[K_W02].
Learning outcomes - skills
(in Polish) U-1 Student umie określić, na czym polega specyficzny charakter sztuki pradziejowej, jaki jest jej związek z innymi dziedzinami życia społeczeństw prehistorycznych. Umie scharakteryzować główne zmiany w sztuce, jakie zachodziły w następujących po sobie epokach w pradziejach. [ K_U05]
U-2 Potrafi scharakteryzować pod względem stylistyczno-formalnym, semantycznym poszczególne grupy zabytków jak i ważniejsze dzieła jednostkowe. Umie zidentyfikować (na podstawie ilustracji) ważniejsze dzieła sztuki prehistorycznej z terenu Europy [K_U01,K_U02]
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K-1 Student jest świadomy klasy artystycznej i znaczenia zabytków pradziejowych dla kultury, umie dokonać ich prezentacji i klasyfikacji oraz uzasadnić, dzięki jakim kryteriom funkcjonować powinny jako pełnoprawne dzieła sztuki.{K_03, K_07]
K-2 Dostrzega znaczenie historii sztuki w badaniach nad sztuka pradziejową jak i potrzebę promowania zjawisk artystycznych w pradziejach jako elementu dziedzictwa kulturowego [ K_K02, K-K03,K_K04].
Teaching methods
(in Polish) Wykład z wykorzystaniem prezentacji Power Point, aktywizowanie studentów w trakcie wykładu poprzez interaktywnie prowadzoną narrację.W1: Ma wiedzę na temat znaczenia i pozycji nauk humanistycznych, m.in.: estetyki, nauk społecznych, filozofii dla systemu nauk, w tym
szczególnie dla teorii sztuki i nowych mediów oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
W2: Posiada wiedzę z zakresu europejskiej sztuki nowoczesnej i współczesnej z uwzględnieniem obszaru sztuki nowych mediów
(K_W04)
W3: Ma wiedzę o powiązaniach nauk o sztuce z innymi dyscyplinami humanistycznymi oraz z zakresu nowych technologii
wykorzystywanych w sztuce (komputer, laser disc, VHS, technologie cyfrowe) (K_W09 )
W4: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, w tym również tych powstających z udziałem nowych
technologii. Zna i rozumie problemy kultury wizualnej w kontekście działalności artystycznej (K_W11 )
W5: Ma podstawową wiedzę o międzynarodowych i krajowych instytucjach sztuki, kultury i nauki, programach badawczych i kulturalnych.
Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym regionu, kraju, Europy i świata (K_W14)
W6. Zna terminologię charakterystyczną dla nowych mediów (K_W02)
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
Type of course
compulsory course
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: