Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0222
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(for:
Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
Introduction to the History of Art 1402-11-WHSć-S1
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Grupa prowadzona przez dr K. Krupską-Łyczak:
Udział w zajęciach (30 h);
Praca indywidualna studenta/ki:
- samodzielne przygotowywanie opisów poszczególnych dzieł sztuki (10 h);
- czytanie wybranych fragmentów literatury przedmiotu (10 h);
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (10 h);
Razem 60 h (2 pkt. ECTS).
Grupa nr 2: - dr Przemysław Waszak
Sumienne uczestnictwo w cotygodniowych zajęciach, branie udziału w dyskusji problemowej – 30h. Przygotowywanie się do zajęć, zapoznawanie się z literaturą. Sporządzenie właściwych opisów zadanych dzieł sztuki – 25h. Rozwiązywanie pisemnych zadań z zakresu terminologii – 5h. 60h (2 pkt. ECTS (od roku 2021/2022).
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Grupa prowadzona przez dr K. Krupską-Łyczak:
W1: Student/ka dostrzega wpływ kontekstów historyczno-kulturowych na różnorodne dzieła sztuki (W02);
W2: Student/ka zdobył wiedzę na temat sposobu opisu i analizy zabytków architektury, malarstwa i rzeźby (W10).
W3: Student/ka zdobył podstawową wiedzę terminologiczną z zakresu historii sztuki oraz potrafi zastosować ją w praktyce (W11).
Grupa nr 2, dr Przemysław Waszak:
W1: Studentka/Student ma wiedzę dotyczącą przedmiotu badań historii sztuki oraz praktycznie stosowanych metod opisu i analizy dzieła sztuki (K_W02, K_W04, K_W05).
W2: Studentka/Student ma ukształtowaną w praktyce świadomość wartości interdyscyplinarnego podejścia do dzieła sztuki a zarazem specyfiki badań w obrębie dyscypliny historii sztuki (K_W04, K_W06, K_W07).
W3: Studentka/Student opisuje i analizuje dzieła sztuki zgodnie z przyjętymi zasadami, doskonaląc coraz bardziej warsztat badawczy adeptki/a historii sztuki (K_W10).
W4: Studentka/Student charakteryzuje dzieła sztuki stosując poprawnie bogatą terminologię fachową oraz rozbudowane słownictwo ogólne przy wykorzystaniu dostępnych źródeł: słowników, encyklopedii, prac pomocniczych (K_W11, K_W10).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Grupa prowadzona przez dr K. Krupską-Łyczak:
U1: Student/ka potrafi samodzielnie opisać zabytki architektury, malarstwa i rzeźby (U02, U05);
U2: Student/ka potrafi samodzielnie wyszukać informacje dotyczące konkretnego zagadnienia, zarówno w literaturze przedmiotu, jak i za pośrednictwem Internetu (U03);
U3: Student/ka umie właściwie określić i rozpoznać różne typy zabytków oraz potrafi określić ich styl, datowanie oraz materiał i technikę wykonania (U05).
Grupa nr 2, dr Przemysław Waszak:
U1: Studentka/Student doskonali własny warsztat pracy ucząc się coraz sprawniej oraz samodzielnie znajdować odpowiedzi na pytania, zadania prowadzącego (K_U01).
U2: Studentka/Student dostrzega różnorodność dzieł sztuki i konieczność indywidualnego, dalekiego od schematyczności podejścia do każdego obiektu artystycznego. Dostrzega autonomiczność dzieł sztuki względem świata natury (K_U02).
U3: Studentka/Student potrafi odnaleźć właściwe słowa do wyrażenia zasobu form artystycznych składających się na dzieło sztuki. Precyzyjnie określa ornamenty, detale architektoniczne, kompozycję, części składowe budowli, tak w zakresie form mimetycznych jak i geometrycznych, abstrakcyjnych. (K_U03, K_U05).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Grupa prowadzona przez dr K. Krupską-Łyczak:
K1: Student/ka ma świadomość obowiązku przestrzegania norm etycznych podczas kwerendy terenowej i dostosowania się do warunków społecznych panujących w otoczeniu zabytku (K01);
K2: Student/ka docenia wartość i znaczenie kulturowe zabytków Torunia i regionu (K03);
K3: Student/ka dostrzega potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności poprzez samodzielną pracę oraz kontakty ze społeczeństwem (K05).
Grupa nr 2, dr Przemysław Waszak:
K1: Studentka/Student podchodzi do dzieł sztuki z szacunkiem i ostrożnością jako do uniwersalnego dorobku kulturowego. Zwraca uwagę na konieczność jego dokumentacji, opisu, uprzystępnienia innym (K_K01, K_K03).
K2: Studentka/Student dostrzega, że zazwyczaj nie ma jednej obowiązującej interpretacji danego problemu czy zjawiska artystycznego. Zauważa konieczność argumentacji własnego stanowiska oraz zapoznania się z argumentami przedstawicieli innych punktów widzenia (K_K02).
K3: Studentka/Student jest świadoma/my ponadczasowej, transgranicznej, apolitycznej wartości dzieł sztuki oraz ich znaczenia cywilizacyjnego, kulturowego (K_K03).
Teaching methods
(in Polish) Metoda aktywizująca, eksponująca.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
Exploratory teaching methods
- practical
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Ogólna wiedza z zakresu historii sztuki.
Course coordinators
Term 2022/23Z: | Term 2024/25Z: | Term 2023/24Z: |
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: