Conducted in
terms:
2023/24L, 2024/25L
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
Methodological practice 1401-PM-sm-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 120 godz. – 5 pkt. ECTS, w tym:
60 godz. lekcyjnych prowadzonych samodzielnie przez studenta;
45 godz. lekcyjnych hospitowanych przez studenta;
przygotowanie dokumentacji z zajęć
15 godz. przygotowawczych do zajęć, pisanie scenariuszy, samodzielne przygotowanie pomocy dydaktycznych i materiałów, prowadzenie dziennika praktyki, zapoznanie z dokumentacją szkolną (statut szkoły, dziennik, arkusze ocen, przedmiotowy system oceniania, programy nauczania itp.), uczestniczenie w posiedzeniach rad pedagogicznych, zebraniach/konsultacjach z rodzicami, konsultacje z opiekunem praktyki, dyrektorem szkoły i in.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Dysponuje szczegółową wiedzą o sztuce mediów i sztukach wizualnych oraz zna miejsce edukacji wizualnej w systemie nauk (K_W01, K_W08);
W2: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych (K_W14);
W3: Posiada rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie twórczego i artystycznego rozwoju człowieka (K_W09);
W4: Posiada wiedzę w zakresie pracy nauczyciela/instruktora zajęć plastycznych oraz działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły/pozaszkolnej placówki oświatowej (K_W15);
W5: Dysponuje wiedzą na temat treści kształcenia w zakresie plastyki/sztuk wizualnych obowiązujących na II etapie edukacyjnym (K_W15);
W6: Posiada wiedzę dotyczącą przygotowywania podstawowej dokumentacji pracy nauczyciela (K_W15);
W7: Zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty (K_W15, D.2/E.2.W1.);
W8: Zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty (K_W15, D.2/E.2.W2);
W9: Zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty (K_W15, D.2/E.2.W3).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Posiada umiejętności w zakresie przygotowywania programów nauczania i kształcenia w zakresie sztuk wizualnych, a także kształcenia ku twórczości w różnych strukturach edukacyjnych (K_U12);
U2: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację działań edukacyjno – artystycznych, m. in. w ramach pracy metodą projektów (K_U05);
U3: Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu strategii działań twórczych, w tym metod aktywizujących i technik heurystycznych do planowania działań edukacyjnych (K_U12);
U4: Potrafi analizować, diagnozować i interpretować problemy edukacyjne i wychowawcze wykorzystując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne (K_U10);
U5: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym w ramach pracy metodą projektów (K_U09);
U6: Potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej (K_U12, K_U13, D.2/E.2.U1.);
U7: Potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć (K_U12, K_U13, D.2/E.2.U2.);
U8: Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno- -pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (K_U12, K_U13, D.2/E.2.U3.).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy w zakresie w zakresie pracy nauczyciela/instruktora zajęć plastycznych oraz działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły/pozaszkolnej placówki oświatowej, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia (K_K08)
K2: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych (K_K09)
K3: Kieruje procesem dydaktycznym, dbając o dostosowanie treści, metod, form pracy, w tym strategii działań twórczych do potrzeb i możliwości ucznia (K_K10, K_K11)
K4: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K11)
K5: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w zakresie pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań, negocjowania i organizowania, integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych, a także prezentowania zadań przystępnej formie z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K06)
K6: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K06);
Teaching methods
(in Polish) Student samodzielnie dokonuje wyboru metod dydaktycznych, które będzie stosował podczas prowadzenia lekcji plastyki/zajęć plastycznych. Dobór metod konsultuje z opiekunem w miejscu realizowania praktyki.
Prerequisites
(in Polish) Podstawowa, uporządkowana wiedza z obszaru metodyki edukacji wizualnej.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: