Conducted in
term:
2025/26Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
7
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(in Polish) Ochrona, konserwacja i restauracja zabytków architektury oraz prawne aspekty ochrony dziedzictwa kulturowego 1401-OKR-2Z-AW-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w konwersatorium – 75 godz. (3 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu z zakresu teorii konserwacji zabytków architektury, materiałów historycznych i współczesnych, metod - 40 godz.
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu z zakresu aspektów organizacyjno-prawnych (zapoznanie się z literaturą i aktami prawnymi, krytyczna ocena wybranych przykładów wykonanych prac konserwatorsko-restauratorskich )- 60 godz.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną
- 100 godz. (4 ECTS)
łącznie: 175 godz. (7 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Charakteryzuje metody teorii konserwacji oraz ochrony zabytków architektury. (K_W01)
W2: Opisuje teoretycznie i praktycznie zagadnienia związane z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności. (K_W01)
W3 Opisuje mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników na materię zabytków architektonicznych. (K_W01)
W4: Opisuje wiedzę w zakresie materiałoznawstwa historycznych i współczesnych materiałów budowlanych. (K_W01)
W5: Opisuje wpływ czynników atmosferycznych na naturalne i sztuczne kamienie i analizuje procesy niszczące. (K_W01)
W6: Opisuje najważniejsze uwarunkowania i normy prawne oraz współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w prawie krajowym i międzynarodowym. (K_W02, K_W07)
W7: Opisuje podstawowe pojęcia prawne i potrafi odnieść je do problematyki zw. z ochroną dóbr kultury, szczególnie w kontekście zawodu architekta wnętrz. (K_W02, K_W03, K_W04 )
W8: Opisuje i charakteryzuje podstawy prawne organizacji i funkcjonowania organów zw. z ochroną zabytków w Polsce oraz muzeów. (K_W04, , K_W07)
W9: Opisuje specyfikę ochrony dziedzictwa w kontekście zasad ochrony własności intelektualnej. (K_W07)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Analizuje stan zachowania zabytku, określić podstawowe przyczyny zniszczenia. (K_U02)
U2: Wykorzystuje podstawowe materiały budowlane. (K_U05)
U3: Analizuje główne cele służące realizacji zadania konserwatorskiego przy zabytkach architektonicznych. (K_U02)
U4: Wykorzystuje informacje z aktów prawnych w celu skonstruowania norm prawnych zw. z ochroną zabytków i opieką nad zabytkami potrzebnych w szczególności do opracowania projektu przy zabytkach (K_U05)
U5: Wykorzystuje wiedzę z zakresu prawa ochrony zabytków i muzeów do realizacji zadań zw. z zawodem architekta wnętrz (K_U01, K_U08)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Dostrzega znaczenie wartości (artystycznej, historycznej i użytkowej) zabytku architektonicznego (K_K01, K_K04)
K2: Ma świadomość wagi unormowań prawnych w zakresie sprawowania ochrony i opieki nad zabytkami, w tym odpowiedzialności prawnej za podejmowane decyzje, jako osoby fizycznej oraz w zakresie własnych kompetencji jako architekta wnętrz. (K_K02, K_K04)
K3: Dostrzega istnienie problemów zw. z organizacją i funkcjonowaniem systemu ochrony zabytków wynikające z norm prawnych. (K_K02, K_K05, K_K06)
K4: Jest gotów ocenić, z punktu widzenia prawnego i etycznego niewłaściwe postępowanie w zakresie ochrony zabytków, w szczególności w kontekście pracy architekta wnętrz. (K_K03, K_K07)
Teaching methods
(in Polish) Forma zajęć to konwersatorium
Metody dydaktyczne eksponujące:
- inscenizacja,
- pokaz
Metody dydaktyczne podające:
- opis,
- pogadanka,
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące:
- projektu,
- studium przypadku,
- ćwiczeniowa,
- sytuacyjna
Observation/demonstration teaching methods
- display
- staging
- staging
Expository teaching methods
- participatory lecture
- description
- discussion
- description
- discussion
Exploratory teaching methods
- practical
- project work
- case study
- situational
- project work
- case study
- situational
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) brak
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: