Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L, 2024/25L
Erasmus code: 03.1
ISCED code: 0213
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Art
(for:
Nicolaus Copernicus University in Toruń)
Anthropology Carnival 1401-OG-AKR-L-DX
This course has not yet been described...
Term 2021/22L:
None |
Term 2022/23L:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.):
- udział w wykładach (30 godz.).
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 30 godz.):
- czytanie literatury (10 godz.)
- przygotowanie do egzaminu (20 godz.)
Łącznie: 60 godz. ( 2 pkt. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W04: Ma podstawową wiedzę o powiązaniach sztuki i kultury z ich wymiarem antropologicznym; od czasów starożytnych do współczesności, ze szczególnym naciskiem na okres średniowiecza i wczesnej nowożytności. Chodzi o wiedzę dotyczącą historii kultury (w tym elementów kultury plebejskiej oraz popularnej), sztuk plastycznych, teatru, literatury, poezji , a także elementów teorii literatury, o wiedzę związaną wybranymi kierunkami artystycznymi, literackimi, teatralnymi, dotyczącą wybranych twórców, dzieł, ale także akcji społecznych, w których pojawiają się „wątki” karnawałowe.
K_W05: Ma podstawową wiedzę w zakresie filozofii (zwłaszcza określonych aspektów filozofii G. Agambena takich jak teoria profanacji i odzyskiwania, koncepcja święta szabasowego: „bezczynności” i „niecelowości”), teorii literatury (teoria karnawalizacji M. Bachtina) oraz historii (zwłaszcza średniowiecza i okresu wczesnej nowożytności), kontekstu społecznego występowania, kształtowania się karnawału a zwłaszcza jego funkcji a także kontekstu twórczego i artystycznego rozwoju człowieka w kulturze karnawału.
K_W06: Charakteryzuje podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych, zwłaszcza w zakresie filozofii, historii, antropologii kultury i socjologii.
K_W07: Ma podstawową wiedzę z obszaru historii sztuki, historii, kultury, socjologii, kultury popularnej – zjawisk w sztuce i kulturze dawnej oraz współczesnej.
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U11: Potrafi precyzyjnie i spójnie wypowiadać się na tematy związane z kulturą, sztuką, historią, teorią literatury, filozofią, antropologią w tym interpretować rzeczywistość kultury pod kątem kultury karnawału oraz posługuje się twórczo z nabytą wiedzą.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K01: Jest wrażliwy na społeczny występowania kultury karnawału dawniej i dzisiaj.
K_K03: Wzbogaca dotychczasowe kompetencje o nowe wiadomości, posługuje się nową terminologią, samodzielnie podejmuje niezależne prace, tworzy i realizuje projekty twórcze zarówno w kręgu obiegu artystycznego, jak i w przestrzeni publicznej, społecznej, pozaartystycznej – wykorzystując do tego celu wiedzą na temat: antropologicznego, historycznego, społecznego i artystycznego znaczenia kultury karnawału.
K_K04: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia: chodzi o poszarzanie i twórcze łączenie różnych uzupełniających się dziedzin wiedzy: historii kultury, historii sztuki, literatury, teatru, historii, socjologii oraz antropologii kultury. I tworzenie w ten sposób nowych obszarów wiedzy, dla nowych zastosowań.
K_K05: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z tradycją karnawału w kulturze europejskiej, takie jak tradycja zabawy rozumianej jako część kultury symbolicznej, a więc autotelicznej, „świątecznej”, o twórczym ładunku profanowania i odzyskiwania elementów kultury zawłaszczonych przez procesy jej instrumentalizacji ideologicznej bądź rynkowej, o tradycję specyficznego „światopoglądu” karnawałowego, który tworzy perspektywę oglądu rzeczywistości pełną ambiwalencji i twórczej niestabilności, także tradycję płynnego przechodzenia kategorii śmiechu i powagi. Stanowi to podstawę do umieszczenia swojej lub cudzej twórczości w kontekście kultury karnawału lub w różnych kontekstach społecznych.
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny), opis.
Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, seminaryjna.
Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji.
W razie sytuacji wyjątkowych np. pandemicznych) zajęcia mogą być prowadzone zdalnie na platformie MS Teams
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
Prerequisites
(in Polish) Zakres wymaganych kompetencji studentów obejmuje ogólną wiedzę na temat historii kultury.
Course coordinators
Bibliography
Term 2021/22L:
None |
Term 2022/23L:
None |
Notes
Term 2021/22L:
None |
Term 2022/23L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: