Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Art
Methodology of Audiovisual and Media Education 1401-MetAM-2Z-sm-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) II rok, semestr zimowy
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe z nauczycielem akademickim
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, przegląd literatury wykonanie zadań, e-learning i przygotowanie się do zajęć
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do sródsemestralnego testu kontrolnego, zaliczeń, kolokwium
Łącznie w semestrze III: 90 godz., 3 ECTS
II rok, semestr letni
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, e-learning i przygotowanie się do zajęć
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do sródsemestralnego testu kontrolnego, zaliczeń, kolokwium
Łącznie w semestrze IV: 90 godz., 3 ECTS
III rok, semestr zimowy
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, e-learning i przygotowanie się do zajęć.
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do sródsemestralnego testu kontrolnego, zaliczeń, kolokwium
Łącznie w semestrze V: 90 godz., 3 ECTS
Łącznie: 270 godz. (9 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Zna podstawową terminologię w zakresie metodyki edukacji wizualnej; dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej (K_W11);
W2: Zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, uczenia się i nauczania w zakresie sztuk wizualnych oraz ich wartości aplikacyjne (K_W09);
W3: Zna i rozumie rolę nauczyciela plastyki w modelowaniu postaw i zachowań uczniów (K_W11);
W4: Zna i rozumie metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów (K_W11);
W5: Dysponuje podstawową, uporządkowaną wiedzą w zakresie metodyki edukacji wizualnej, w tym społecznego, twórczego i artystycznego rozwoju człowieka (K_W09);
W6: Analizuje rozwój koncepcji edukacji plastycznej w XIX i XX wieku w Polsce i na świecie (K_W08, K_W06);
W7: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą technik plastycznych, realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej i technologii stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych wykorzystywanych w procesie dydaktycznym na II i III etapie kształcenia (K_W07);
W8: Zna główne pojęcia, techniki badań i struktury dyscypliny (dyscyplin), w zakresie których tworzy okazje do uczenia się, uwzględniające różne wzory myślenia swoich uczniów (K_W11).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Posiada umiejętności w zakresie przygotowywania programów nauczania i kształcenia w zakresie sztuk wizualnych w oparciu o podstawę programową plastyki dla II, III etapu edukacyjnego; wytwarza programy nauczania uwzględniające odrębności uczniów; potrafi planować pracę uczniów, współpracę ze środowiskiem (K_U12);
U2: Potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia plastyczne uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania plastycznego/estetycznego oraz w życiu społecznym (K_U12);
U3: Potrafi rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów w oparciu o aktywność plastyczną i twórczą (K_U12);
U4: Potrafi samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności w zakresie kształcenia wizualnego z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii (K_U12);
U5: podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania w zakresie sztuk wizualnych i rozwijającą ich uzdolnienia plastyczne, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów (K_U12);
U6: Potrafi stosować rozmaite strategie nauczania wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej, typów sensorycznych uczniów oraz faz rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży; zachęca uczniów do rozwijania myślenia krytycznego, myślenia pytajnego, rozwiązywania problemów i umiejętności działania; potrafi posługiwać się technologią informacyjną; realizuje w procesie dydaktycznym cele związane z wychowaniem estetycznym, wychowaniem do sztuki i wychowaniem przez sztukę, zachęcając uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym (K_U12);
U7: Potrafi oceniać wyniki pracy ucznia w zakresie realizacji plastycznych, wiadomości o sztuce i formie plastycznej; stosuje formalne i nieformalne strategie oceniania dla bieżącego szacowania i zapewniania ciągłości rozwoju uczniów pod względem intelektualnym i społecznym (K_U12);
U8: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych; stosuje wiedzę o efektywnych, werbalnych, niewerbalnych i medialnych technikach komunikacji (K_U09);
U9: Potrafi analizować, diagnozować i interpretować problemy edukacyjne i wychowawcze wykorzystując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne; potrafi zapewnić uczniom wsparcie dla ich rozwoju intelektualnego, społecznego i osobowościowego (K_U10).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować; dba o kształtowanie korzystnych relacji z gronem pedagogicznym w szkole, z rodzicami i z różnymi instytucjami i podmiotami szerokiej społeczności dla wspierania uczenia się młodzieży i jej osiągnięć (K_K08);
K2: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w zakresie pracy zespołowej, negocjowania i organizowania, integracji z innymi osobami, prezentowania zadań z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K08; K_K06);
K3: Samodzielnie podejmuje niezależne prace i realizuje projekty twórcze, artystyczno-edukacyjne zarówno w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej (K_K04);
K4: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy; jest refleksyjnym praktykiem, ocenia efekty swoich wyborów i działań w zawodzie na rzecz innych (uczniów, rodziców, innych kolegów w zawodzie i uczącej się społeczności); aktywnie szuka okazji do rozwoju zawodowego (K_K05);
K5: Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanych z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K04);
K6: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych (K_K10).
Teaching methods
(in Polish) • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
• Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka)
• Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu, metoda referatu), metody aktywizujące
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- discussion
- discussion
Exploratory teaching methods
- practical
- observation
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- project work
- observation
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- project work
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Brak.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: