Conducted in
term:
2023/24Z
ISCED code: 0219
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
Methods of Visual Education 1401-Met-II-2Z-sm-S2
This course has not yet been described...
Term 2023/24Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny kontaktowe:
60 godz. zajęcia z udziałem prowadzącego 4 pkt.
Praca własna studenta:
60 godz. czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć 1,5 pkt.
30 godz. – czas na przygotowanie się do zaliczenia przygotowanie dokumentacji 1 pkt.
Razem -150 godz. 5 pkt. ECTS
60– godziny kontaktowe
90 –przygotowanie do zajęć, konsultacje, praca indywidualna
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Dysponuje uporządkowaną wiedzą w zakresie metodyki edukacji wizualnej, w tym społecznego, twórczego i artystycznego rozwoju człowieka (K_W09);
Analizuje rozwój współczesnych koncepcji edukacji plastycznej w Polsce i na świecie (K_W01; K_W06);
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą technik plastycznych, realizacji prac artystycznych, w tym technik eksperymentalnych i technik nietoksycznych, środków ekspresji artystycznej i technologii stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych wykorzystywanych w procesie dydaktycznym na III etapie kształcenia (K_W07; K_W14);
Zna główne pojęcia, techniki badań i struktury dyscypliny (dyscyplin), w zakresie których tworzy okazje do uczenia się, uwzględniające różne wzory myślenia swoich uczniów (K_W11; K_W15);
Zna i rozumie miejsce plastyki w ramowych planach nauczania na III etapie edukacyjnym (K_W15, D.1/E.1.W1.);
Zna i rozumie: podstawę programową z plastyki, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu na III etapie edukacyjnym; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania plastyki, a także cele i treści kształcenia obowiązujące w ramach prowadzenia zajęć artystyczno-edukacyjnych w ośrodkach pozaszkolnych, galeriach, muzeach, domach kultury (K_W06, K_W15, D.1/E.1.W2.);
Zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania plastyki – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału z plastyki na III etapie edukacyjnym (K_W15, D.1/E.1.W3.);
Zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu plastyki (K_W15, D.1/E.1.W5.);
Zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie plastyki na III etapie edukacyjnym– rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich i grup uczestników zajęć w ośrodkach oświatowych pozaszkolnych o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla plastyki/zajęć artystyczno-edukacyjnych, błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym (K_W15, D.1/E.1.W6.);
Zna potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego (K_W15, D.1/E.1.W7.);
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne z plastyki na III etapie edukacyjnym), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie plastyki na III etapie edukacyjnym; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów (K_W15, D.1/E.1.W8.);
Zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (K_W15, D.1/E.1.W9.);
Zna i sposoby konstruowania narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach plastyki na III etapie edukacyjnym (K_W15, D.1/E.1.W11.);
Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (K_W15, D.1/E.1.W13.);
Zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (K_W15, D.1/E.1.W15.).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Posiada umiejętności w zakresie przygotowywania programów nauczania i kształcenia w zakresie sztuk wizualnych w oparciu o podstawę programową plastyki dla III etapu edukacyjnego; wytwarza programy nauczania uwzględniające odrębności uczniów; potrafi planować pracę uczniów, współpracę ze środowiskiem (K_U12);
Potrafi stosować rozmaite strategie nauczania wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej, typów sensorycznych uczniów oraz faz rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży; zachęca uczniów do rozwijania myślenia krytycznego, myślenia pytajnego, rozwiązywania problemów i umiejętności działania; potrafi posługiwać się technologią informacyjną; realizuje w procesie dydaktycznym cele związane z wychowaniem estetycznym, wychowaniem do sztuki i wychowaniem przez sztukę, zachęcając uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym (K_U12);
Potrafi oceniać wyniki pracy ucznia w zakresie realizacji plastycznych, wiadomości o sztuce i formie plastycznej; stosuje formalne i nieformalne strategie oceniania dla bieżącego szacowania i zapewniania ciągłości rozwoju uczniów pod względem intelektualnym i społecznym (K_U12);
Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych; stosuje wiedzę o efektywnych, werbalnych, niewerbalnych i medialnych technikach komunikacji (K_U06, K_U09);
Potrafi analizować, diagnozować i interpretować problemy edukacyjne i wychowawcze wykorzystując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne; potrafi zapewnić uczniom wsparcie dla ich rozwoju intelektualnego, społecznego i osobowościowego (K_U10);
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej z plastyki na III etapie edukacyjnym, oraz z kompetencjami kluczowymi (K_U12, D.1/E.1.U1.);
Potrafi przeanalizować rozkład materiału z plastyki na III etapie edukacyjnym (K_U12, D.1/E.1.U2.);
Potrafi identyfikować powiązania treści z plastyki na III etapie edukacyjnym z innymi treściami nauczania (K_U12, D.1/E.1.U3.);
Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (K_U13, D.1/E.1.U4.);
Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (K_U12, D.1/E.1.U5.)
Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (K_U12, D.1/E.1.U6.);
Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne (K_U12, D.1/E.1.U7.);
Potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu (K_U10, D.1/E.1.U8.);
Potrafi rozpoznać typowe dla z plastyki na III etapie edukacyjnym błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym (K_U10, D.1/E.1.U10).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w zakresie pracy zespołowej, negocjowania i organizowania, integracji z innymi osobami, prezentowania zadań z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K06, K_K10);
Samodzielnie podejmuje niezależne prace i realizuje projekty twórcze, artystyczno-edukacyjne zarówno w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej (K_K01);
Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy; jest refleksyjnym praktykiem, ocenia efekty swoich wyborów i działań w zawodzie na rzecz innych (uczniów, rodziców, innych kolegów w zawodzie i uczącej się społeczności); aktywnie szuka okazji do rozwoju zawodowego (K_K10);
Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanych z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K04);
Jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (K_K10, D.1/E.1.K2.);
Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych (K_K10, D.1/E.1.K3.);
Jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (K_K10, D.1/E.1.K4.);
Jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów (K_K10, D.1/E.1.K5.);
Jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (K_K10, D.1/E.1.K6.);
Jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (K_K10, D.1/E.1.K7.);
Jest gotów do kształtowania nawyku korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu (K_K10, D.1/E.1.K8.);
Jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. (K_K10, D.1/E.1.K9.).
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja);
Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka);
Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu, metoda referatu), metody aktywizujące.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- discussion
- description
- description
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- observation
- project work
- observation
- project work
Prerequisites
(in Polish) Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej, znajomość treści nauczania z plastyki dla II etapu edukacyjnego
Course coordinators
Notes
Term 2023/24Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: