Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Architecture and Interiors from Historical Perspective – Middle Ages and Byzantium 1401-ABiz-AW-1L-SJ
This course has not yet been described...
|
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu, przewidziane w programie): 45 godz. (1,8 ECTS)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie
i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu): 10 godz.
3. Czas, wymagany do przygotowania się do egzaminu cząstkowego (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień
problemowych): 20 godz.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną 30 godz. (1,2 ECTS)
Łącznie w roku akademickim 75 godzin (3 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Opisuje periodyzację kultury i zjawisk artystycznych w omawianym okresie, zna i rozumie ich ogólne historyczne konteksty. (K_W01, K_W02, K_W03)
W2: Opisuje dzieje europejskiej architektury łacińskiego Zachodu i bizantyńskiego Wschodu od V do XV wieku, z naciskiem na przestrzenie sakralne i z uwzględnieniem wystrojów świeckich w okresie późnego średniowiecza. (K_W02; K_W04)
W3: Opisuje style w średniowiecznej architekturze europejskiej (renesans karoliński, arch. ottońska oraz romanizm i gotyk w regionalnych i ponadregionalnych odmianach). (K_W04)
W4: Opisuje genezę, kształtowanie się i przemiany form i typów architektonicznych, wystrojów (z naciskiem na sakralne) oraz dekoracji architektonicznej we wzajemnej zależności, w dobie łacińskiego i bizantyńskiego średniowiecza. (K_W05)
W5: Charakteryzuje podstawowe typy wystrojów wnętrz sakralnych
w średniowieczu i Bizancjum oraz stosowane techniki,
z uwzględnieniem okresów i przyczyn ich szczególnej popularności (mozaika, malarstwo ścienne, witraż). (K_W04)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Samodzielnie wyszukuje i analizuje materiał fotograficzny [ikonograficzny] z zakresu architektury i wystrojów okresu średniowiecza i Bizancjum, korzystając przy tym z różnych źródeł (tradycyjnych oraz ICT). (K_U01)
U2: Analizuje style architektury i wystrojów oraz typy architektury sakralnej i świeckiej, charakterystyczne dla łacińskiego średniowiecza i Bizancjum. (K_U04, K_U06)
U3: Analizuje najistotniejsze dzieła architektury, rzeźby architektonicznej, wystrojów rzeźbiarskich i malarskich, elementy wyposażeń w łacińskim średniowieczu i Bizancjum (K_U05)
U4: Wykorzystuje fachową terminologię, odnoszącą się do form architektonicznych oraz ornamentyki i wystrojów wnętrz średniowiecza łacińskiego i Bizancjum (K_U04; K_U06)
U5: na poziomie podstawowym analizuje dzieła omawianego okresu (K_U02; K_U04; K_U06)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego (K_K01)
K2: Dostrzega doniosłość dziedzictwa kulturowego omawianego okresu; jest świadom spoczywającej na współczesnych odpowiedzialności za zachowanie jego wartości dla przyszłych pokoleń oraz zdolny do czerpania z niej inspiracji we własnej twórczości artystycznej / projektowej (K_K03, K_K05)
K3: Jest gotów do czerpania inspiracji we własnej twórczości artystycznej / projektowej z dziedzictwa kulturowego omawianego okresu. (K_K03, K_K05)
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne Teaching methods
Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W obrębie epok materiał ułożony jest problemowo. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna (z wykorzystaniem fotografii, rysunków architektonicznych, rekonstrukcji 3D), w której zawarty jest opisany merytorycznie materiał zabytkowy, obowiązujący studentów.
Wykład informacyjny / problemowy / pokaz / studium przypadku.
Metody dydaktyczne eksponujące Observation/demonstration teaching methods - pokaz - display.
Metody dydaktyczne podające Expository teaching methods - wykład informacyjny (konwencjonalny) - informative (conventional) lecture - wykład problemowy - problem-based lecture.
Metody dydaktyczne poszukujące Exploratory teaching methods - studium przypadku - case study.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- case study
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Ogólna wiedza z zakresu historii sztuki i kultury.
Course coordinators
Term 2025/26Z: | Term 2022/23Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Bibliography
|
Term 2025/26Z:
None |
Notes
|
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: