Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0222
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Institute of History and Archival Studies
Art of War of the Middle Ages 1202-W-SzWSr-S1
- https://moodle.umk.pl/WNH/course/view.php?id=125 (term 2023/24L)
This course has not yet been described...
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy studenta mieści się w wymiarze 60 godzin dla wykładu i 60 godzin dla ćwiczeń.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Wiedza:
• zna genezę i znaczenie pojęć feudalizm, rycerz, zaciężny, kondotier
• zna i rozumie pojęcia: negocjacje, rokowania, rozejm, „pokój Boży”, konflikt, traktat
• zna i rozumie pojęcia: hołd, marchia, lenno, senior, princeps, sekularyzacja, ekspansja
• zna pojęcia: źródła historyczne, literatura naukowa
• zna i rozumie pojęcia: kronika, rocznik, biografia, hagiografia, dokument
• zna zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych
• zna zasady poszukiwania literatury naukowej
• zna zasady korzystania z bibliografii
• zna podstawowe źródła dotyczące najważniejszych konfliktów militarnych w Europie w epoce średniowiecza
• poznaje pojęcia przestrzeń, terytorium, władztwo, państwo, Lewant
• poznaje podstawowy zakres z zakresu rozwoju i funkcjonowania brani palnej
• zna zasady periodyzacji okresu średniowiecza
• poznaje pojęcia margrabia, hrabia, komtur, najemnik, centralizacja, decentralizacja
• zna podstawowe nauki pomocnicze historii i rozumie ich znaczenie w badaniach nad wojskowością średniowiecza
• zna zasady ustalania i porządkowania faktów
• poznaje zasady kształtowania świadomości etnicznej, narodowej i państwowej
Learning outcomes - skills
(in Polish) Umiejętności:
• charakteryzuje i odróżnia terytoria i granice najważniejszych państw europejskich między V a XV wiekiem
• charakteryzuje i rozpoznaje terytoria Cesarstwa Bizantyjskiego i Lewantu między VI a XIV wiekiem
• wskazuje podstawowe róźnice między państwem scentralizowanym i zdecentralizowanym
• dostrzega specyfikę poszczególnych systemów wojskowych średniowiecza
• dostrzega specyfikę rożnych sposobów prowadzenia wojny
• potrafi korzystać ze zbiorów bibliotecznych (w wersji klasycznej i elektronicznej)
• zna bibliografie i potrafi je wykorzystywać w celach badawczych
• wskazuje różnice między ustrojami politycznymi cesarstwa, monarchii, księstwa, marchii, państwa zakonnego
• charakteryzuje system wojskowy w ustroju feudalnym
• wyjaśnia różnice między rozejmem a pokojem
• rozumie cel porównywania ustrojów politycznych
• wyjaśnia jaką rolę w dziejach konfliktów zbrojnych odgrywa szpiegostwo
• rozumie zasady funkcjonowania monarchii dziedzicznej i stanowej
• rozumie uniwersalne znaczenie wypraw krzyżowych dla Europy
• dostrzega istnienie określonych, powszechnych reguł w kontaktach dyplomatycznych
• wyjaśnia powiązania między wojną a gospodarką
• zna pojęcia: czas, miejsce i autorstwo źródła
• rozumie zagadnienie struktury administracyjnej i terytorialnej państwa
• wyjaśnia jakie są podstawowe przyczyny wojen
• dostrzega rolę wykształcenia w militarnych sukcesach średniowiecznych władców
• rozumie pojęcia fałszerstwa i falsyfikatu
• rozumie pojęcia wiarygodności i autentyczności w ocenie przekazu źródłowego
• objaśnia podstawowe różnice między poszczególnymi systemami wojskowymi średniowiecza
• objaśnia podstawowe różnice między piechotą, jazdą i artylerią
• rozumie pojęcie „państwo wielonarodowościowe”
• rozumie pojęcie „unia personalna”
• zna zasady ustalania faktów
• zna zasady porządkowania faktów
• dostrzega różnice między dynamiką i rodzajami działań militarnych
• rozumie pojęcia: senior, wasal, sekularyzacja, ustrój, margrabia, prawo niemieckie, hołd, inwestytura
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Zna podstawowe warunki współpracy i konfliktów między narodami i państwami
Dostrzega rolę języka w kształtowaniu się wspólnoty społecznej, narodowej i państwowej
Umie wykazać jakie są podstawowe cechy społeczeństwa stanowego
Rozumie na czym polegają różnice ustrojowe w państwach późnego średniowiecza
Dostrzega nierówności społeczne i przyczyny, które leżą u ich podstaw
Widzi różnice między sprawną a nieudolną władzą państwową
Rozumie ponadczasowość motywacji ludzkich działań
Potrafi wskazać idee i ich wpływ na przeobrażenia ludzi i społeczeństw
Dostrzega postęp technologiczny i jego wpływ na zmiany w sposobie funkcjonowania człowieka
Widzi znaczenie języka i pisma dla kształtowania wspólnoty
Potrafi dostrzec znaczenie religii i duchowości w kształtowaniu postaw wspólnotowych
Expository teaching methods
- description
- narration
- problem-based lecture
- discussion
- participatory lecture
- narration
- problem-based lecture
- discussion
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
Prerequisites
(in Polish) Brak wymagań wstępnych
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: | Term 2022/23L: |
Bibliography
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Notes
Term 2022/23L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: