Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0231
ECTS credits:
2
Language:
Norwegian
Organized by:
Institute of History and Archival Studies
Modern Foreign Language (Norwegian) 1202-SB-JN22-S1
This course has not yet been described...
|
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia docelowo dla poziomu A2 poza aktywną pracą na zajęciach jest praca indywidualna studenta
poza godzinami zorganizowanymi w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
Całkowity nakład pracy studenta:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- uczestnictwo w zajęciach, 90 h - 3 ECTS
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- nauczenie się słownictwa i gramatyki, nauka słówek, ćwiczenia gramatyczne, fiszki, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem, teksty, nagrania, podcasty, artykuły po norwesku, pisanie, ćwiczenia pisemne, krótkie e-maile, notatki, mówienie / konwersacje 110 h, 0,5 ECTS
- przygotowanie do testów i powtórki 25 h, 0,5 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efektem kształcenia na poszczególnych poziomach językowych (zgodnie z Europejskim Opisem Kształcenia Językowego) jest
osiągnięcie w miarę sprawnej kompetencji językowej umożliwiającej działanie i porozumiewanie się w różnych sytuacjach związanych z
życiem codziennym, przyszłym życiem zawodowym oraz funkcjonowaniem na uczelni.
Metody i kryteria oceniania:
Sprawdzian pisemny - W1, W2, U1, U2, U3, U4, U5
Aktywność na zajęciach - K1, K2, K3, K4, K5
Metody kształcenia na odległość:
E-learning / platforma edukacyjna – zamieszczanie materiałów, ćwiczeń i testów online.
Wideokonferencje – zajęcia w Teams z aktywnym udziałem studentów.
Ćwiczenia interaktywne – quizy, zadania gramatyczne, konwersacje online.
Samodzielne projekty i zadania pisemne – np. napisanie e-maila, krótkiego opowiadania, nagranie krótkiego dialogu w języku norweskim.
WIEDZA (W)
W1 (K_W16) – Rozumie podstawowe struktury gramatyczne i słownictwo języka norweskiego na poziomie A1–A2.
W2 (K_W17) – Analizuje krótkie teksty pisane i słuchane w języku norweskim, identyfikując główne informacje.
W3 (K_W18) – Rozpoznaje różnice kulturowe i społeczne w kontekście komunikacji w Norwegii.
Zakres tematów:
1. Podstawowa komunikacja osobista
• Przedstawianie się, imię, wiek, narodowość
• Miejsce zamieszkania
• Godziny, dni tygodnia, data
2. Życie codzienne i zainteresowania
• Jedzenie i picie
• Zainteresowania, hobby, czas wolny
• Zakupy i ubrania
3. Rodzina i dom
• Dom, mieszkanie i poszukiwanie mieszkania
• Rodzina, relacje rodzinne
• Zdrowie i kondycja
4. Edukacja i praca
• Wykształcenie i szkoła
• Praca, zawody i szukanie pracy
• Środowisko pracy i ekonomia
5. Społeczeństwo i kultura
• Święta i tradycje w Norwegii
• Media i kultura
• Informacje o Norwegii (geografia, zwyczaje, społeczeństwo)
6. Otoczenie i przyroda
• Czas i pogoda
• Ekologia i środowisko
7. Służba zdrowia i życie praktyczne
• Służba zdrowia, wizyty u lekarza
• Koszty utrzymania, zakupy i finanse osobiste
Learning outcomes - skills
(in Polish) UMIEJĘTNOŚCI (U)
U1 (K_U09) – Stosuje podstawowe zwroty i wyrażenia w rozmowach codziennych w języku norweskim.
U2 (K_U10) – Tworzy krótkie teksty pisemne, np. notatki, e-maile lub dialogi, poprawnie używając struktur gramatycznych.
U3 (K_U11) – Interpretuje teksty autentyczne i formułuje własne odpowiedzi w formie ustnej i pisemnej.
Po ukończeniu poziomu A2 student:
1. potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje o nim
i jego rodzinie, zakupach, miejscu i regionie zamieszkania, studiowaniu, zatrudnieniu),
2. potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.
3. potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty,
4. potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia,
reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy,
5. rozumiem krótkie, proste listy prywatne,
6. potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy,
7. potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać
rozmowę,
8. potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje
wykształcenie, uniwersytet, swoją obecną pracę,
9. potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb,
10. potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K)
K1 (K_K01) – Współpracuje w grupie podczas ćwiczeń konwersacyjnych, wykazując inicjatywę i odpowiedzialność.
K2 (K_K02) – Przyjmuje informacje zwrotne od prowadzącego i rówieśników oraz modyfikuje swoje wypowiedzi.
K3 (K_K03) – Wykazuje otwartość na różnorodność kulturową i językową w procesie nauki języka norweskiego.
Stosuje samodzielne strategie uczenia się kierując się wskazówkami wykładowcy i rozumie potrzebę dalszego rozwijania własnych
umiejętności językowych
Teaching methods
(in Polish) Metody kształcenia na odległość:
E-learning / platforma edukacyjna – zamieszczanie materiałów, ćwiczeń i testów online.
Wideokonferencje – zajęcia w Teams z aktywnym udziałem studentów.
Ćwiczenia interaktywne – quizy, zadania gramatyczne, konwersacje online.
Samodzielne projekty i zadania pisemne – np. napisanie e-maila, krótkiego opowiadania, nagranie krótkiego dialogu w języku norweskim.
Kryteria oceny pisemnych testów kontrolnych:
100%-92% bardzo dobry
91%-84% dobry +
83%-76% dobry
75%-68% dostateczny +
67%-60% dostateczny
59% i mniej niedostateczny
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (limit nieusprawiedliwionych nieobecności wynosi dwa spotkania).
Na zajęciach stosowana jest metoda komunikacyjno-kognitywna. Zakłada ona, że język to narzędzie komunikacji, a nauczany materiał
ma odniesienie do konkretnych sytuacji. Dąży się do wykształcenia twórczego podejścia do języka, a błąd traktowany jest jako czynnik
naturalny, sygnał, że proces zachodzi.
Efekty kształcenia w w/w metodzie zależą od właściwie dobranych technik pracy lekcyjnej, do których należą:
- stosowanie różnych mediów (w szerszym rozumieniu tego słowa), np. rzutnika pisma, magnetofonu, magnetowidu, komputera,
Internetu, tablicy oraz gazet, czasopism, wywiadów, filmów itp.,
- stosowanie urozmaiconych form pracy studentów np.: pracy indywidualnej, w parach, w grupach, udziału w dyskusji na forum grupy,
słuchanie wykładu nauczyciela oraz samodzielne wygłaszanie referatów, prezentacji projektów, itp.,
- jednojęzyczność: do porozumiewania się na zajęciach służy język norweski, lektor posługuje się językiem polskim tylko wtedy, gdy jest
to uzasadnione ekonomicznością procesu dydaktycznego,
- stosowanie technik pracy ukierunkowanych na przyszłą aktywność zawodową, takich jak: meta plan, asocjogram, wizualizacja i
prezentacja, prowadzenie rozmowy, kierowanie dyskusją, interpretacja grafik, lektura i streszczanie artykułów fachowych, przedstawianie
wyników prac, praca w formie projektu itp.,
- stosowanie induktywnych technik nauczania, czyli technik wymagających badawczego i odkrywczego podejścia do problemu,
- praca z projektami,
- gry dydaktyczne,
- techniki pracy własnej oraz strategie uczenia się
Observation/demonstration teaching methods
- staging
- drama
- drama
Expository teaching methods
- description
- discussion
- narration
- discussion
- narration
Exploratory teaching methods
- biographical
- practical
- experimental
- project work
- practical
- experimental
- project work
Online teaching methods
- integrative methods
- exchange and discussion methods
- cooperation-based methods
- methods developing reflexive thinking
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
- games and simulations
- methods referring to authentic or fictitious situations
- exchange and discussion methods
- cooperation-based methods
- methods developing reflexive thinking
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
- games and simulations
- methods referring to authentic or fictitious situations
Prerequisites
(in Polish) Zaliczenie pierwszego roku lektoratu.
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2025/26L: | Term 2022/23L: | Term 2024/25L: |
Bibliography
|
Term 2025/26L:
None |
Notes
|
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: