Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0231
ECTS credits:
2
Language:
Norwegian
Organized by:
Institute of History and Archival Studies
Norwegian 1202-SB-JN21-S1
This course has not yet been described...
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efektem kształcenia na poszczególnych poziomach językowych (zgodnie z Europejskim Opisem Kształcenia Językowego) jest osiągnięcie w miarę sprawnej kompetencji językowej umożliwiającej działanie i porozumiewanie się w różnych sytuacjach związanych z życiem codziennym, przyszłym życiem zawodowym oraz funkcjonowaniem na uczelni.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Po ukończeniu poziomu A2 student:
1. potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje o nim i jego rodzinie, zakupach, miejscu i regionie zamieszkania, studiowaniu, zatrudnieniu),
2. potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.
3. potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty,
4. potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy,
5. rozumiem krótkie, proste listy prywatne,
6. potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy,
7. potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać rozmowę,
8. potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, uniwersytet, swoją obecną pracę,
9. potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb,
10. potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.
Teaching methods
(in Polish) Na zajęciach stosowana jest metoda komunikacyjno-kognitywna. Zakłada ona, że język to narzędzie komunikacji, a nauczany materiał ma odniesienie do konkretnych sytuacji. Dąży się do wykształcenia twórczego podejścia do języka, a błąd traktowany jest jako czynnik naturalny, sygnał, że proces zachodzi.
Efekty kształcenia w w/w metodzie zależą od właściwie dobranych technik pracy lekcyjnej, do których należą:
- stosowanie różnych mediów (w szerszym rozumieniu tego słowa), np. rzutnika pisma, magnetofonu, magnetowidu, komputera, Internetu, tablicy oraz gazet, czasopism, wywiadów, filmów itp.,
- stosowanie urozmaiconych form pracy studentów np.: pracy indywidualnej, w parach, w grupach, udziału w dyskusji na forum grupy, słuchanie wykładu nauczyciela oraz samodzielne wygłaszanie referatów, prezentacji projektów, itp.,
- jednojęzyczność: do porozumiewania się na zajęciach służy język norweski, lektor posługuje się językiem polskim tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione ekonomicznością procesu dydaktycznego,
- stosowanie technik pracy ukierunkowanych na przyszłą aktywność zawodową, takich jak: meta plan, asocjogram, wizualizacja i prezentacja, prowadzenie rozmowy, kierowanie dyskusją, interpretacja grafik, lektura i streszczanie artykułów fachowych, przedstawianie wyników prac, praca w formie projektu itp.,
- stosowanie induktywnych technik nauczania, czyli technik wymagających badawczego i odkrywczego podejścia do problemu,
- praca z projektami,
- gry dydaktyczne,
- techniki pracy własnej oraz strategie uczenia się.
Prerequisites
(in Polish) Zaliczenie pierwszego roku lektoratu.
Course coordinators
Term 2025/26Z: | Term 2022/23Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: