Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0222
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Institute of History and Archival Studies
(for:
Faculty of History)
Research in history 1202-H-VBH12-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS:
- aktywny udział w zajęciach: 30 godzin (1 pkt)
- konsultacje: 15 godzin (0,5 pkt)
- bieżące czytanie literatury przedmiotu: 15 godzin (0,5 pkt)
- wcześniejsze przygotowanie do zajęć (sporządzenie notatek): 15 godzin (0,5 pkt)
- przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (systematyczna praca przez cały semestr): 15 godzin (0,5 pkt)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 Opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych. KW_02
W2 Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii. KW_07
W3 Zna terminologię, teorię oraz podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej. KW_08
W4 Zna różne źródła informacji. Rozumie ich przydatność w badaniach historycznych. KW_10
W5 Ma elementarną wiedzę o miejscu historii wśród innych nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami, rozumie cele prowadzenia badań historycznych. KW_11
W6 Rozumie objaśnia znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych. KW_12
W7 Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi. Dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka. KW_12
W8 Ma podstawową wiedzę na temat dorobku historiografii i rozróżnia jej główne nurty. Zna na poziomie podstawowym główne obszary badań historycznych (takie jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, religii, cywilizacji, rodziny, codzienności, mentalności, mikrohistoria, antropologia historyczna, gender studies i inne), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie. KW_13
W9 Wie, że badania i debata historyczna są procesem stałym, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów. KW_14
W10 Wie o istnieniu w historii i naukach pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym. KW_15
W11 Orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną. KW_18
W12 Posiada podstawową wiedzę o metodach upowszechniania wiedzy historycznej. KW_19
W13 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. KW_20
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 Zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji. KU_01
U2 Potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych. KU_02
U3 Potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii. KU_03
U4 Potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych. KU_04
U5 Potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej. KU_05
U6 Potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka. KU_06
U7 Prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego. KU_07
U8 Formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych. KU_10
U9 Komunikuje się ze specjalistami w zakresie historii w języku polskim i obcym z zastosowaniem terminologii właściwej dla historii i nauk
pokrewnych. KU_11
U10 Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie historycznym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji społecznych. KU_15
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 Ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury. KK_01
K2 Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym. KK_06
K3 Wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech. KK_06
K4 Jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. KK_04
K5 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka. KK_05
K6 Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej. KK_06
K7 Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form. KK_08
K8 Docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. KK_10
Observation/demonstration teaching methods
- exhibition
- display
- display
Expository teaching methods
- narration
- discussion
- participatory lecture
- description
- discussion
- participatory lecture
- description
Exploratory teaching methods
- practical
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: