Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0313
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of History and Archival Studies
Psychology 1202-H-PSY-S2
This course has not yet been described...
Term 2024/25L:
None |
Total student workload
(in Polish) Udział w zajęciach = 30h - 1 pkt
Konsultacje z prowadzącym przedmiot = 15h - 0,5 pkt
Przygotowanie do zajęć = 15h - 0,5 pt
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;
B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów,
zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia;
B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji
− autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;
B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;
Learning outcomes - skills
(in Polish) B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
B.1. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
Metoda dydaktyczna podająca:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda
pomysłów, gry edukacyjne, obserwacja
- Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, drama, inscenizacja
- Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka
- Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, studium przypadku
Observation/demonstration teaching methods
- drama
- simulation (simulation games)
- display
- simulation (simulation games)
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- description
- problem-based lecture
- participatory lecture
- description
- problem-based lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- case study
- brainstorming
- experimental
- expert panels
- situational
- SWOT
- case study
- brainstorming
- experimental
- expert panels
- situational
- SWOT
Online teaching methods
- integrative methods
- cooperation-based methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- methods developing reflexive thinking
- cooperation-based methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- methods developing reflexive thinking
Prerequisites
(in Polish) podstawowa wiedza o relacjach międzyludzkich i z zakresu psychologii
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: | Term 2022/23Z: |
Bibliography
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: