Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0119
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of History and Archival Studies
Pedagogy 1202-H-PED-S2
This course has not yet been described...
|
Term 2024/25L:
None |
Total student workload
(in Polish) Udział w zajęciach:
- wykłady - 15 godzin
- ćwiczenia - 15 godzin
Praca własna studenta:
- przygotowanie się do zajęć i czytanie lektur - 15 godzin
- przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin
Łącznie 30 +25 godzin = 55 godzin (2 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Wykład i ćwiczenia:
Student zna:
B.2.W1. znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, pojęcie ukrytego programu szkoły, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty;
B2.W2. tematyka oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela.
B.2.W3. pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty.
B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera.
B.2.W5. sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
B.2.W6. zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice;
B.2.W7. doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno- -zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie.
Learning outcomes - skills
(in Polish)
Wykład i ćwiczenia:
Student potrafi:
B.2.U1. wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów;
B.2.U2. zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;
B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
B.2.U5. rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;
B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;
B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju;
Learning outcomes - social competencies
(in Polish)
Wykład i ćwiczenia:
Student jest gotów do:
B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;
B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Teaching methods
(in Polish) Wykład konwersatoryjny i problemowy
Observation/demonstration teaching methods
- drama
Expository teaching methods
- description
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- observation
- presentation of a paper
- brainstorming
- practical
- observation
- presentation of a paper
- brainstorming
- practical
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- cooperation-based methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- cooperation-based methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: | Term 2022/23L: | Term 2025/26L: |
Bibliography
|
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: