Conducted in
term:
2022/23L
ISCED code: 0119
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of History and Archival Studies
(in Polish) Pedagogika 1202-H-PED-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Zajęcia odbywają się w formie zdalnej off-line (asynchroniczne).
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Ma wiedzę na temat podstawowych koncepcji rozwoju, socjalizacji, wychowania, kształcenia i autoedukacji człowieka.
W2: Ma wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń.
W3: Ma wiedzę na temat zinstytucjonalizowanej edukacji i praktyki edukacyjnej.
W szczególności:
a) Student posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń (B2.W4.),
b) Student zna prawidłowości wychowania i kształcenia (B2.W3.)
c) Student zna i rozumie normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych) (B2.W4.)
d) Student wie, jaka jest rola nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów (B2.W4.),
e) Student posiada wiedzą dotyczącą struktury i funkcji systemu edukacji, celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych (B2.W1),
f) Student zna prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością (B2.W1)
g) Student wie, jaka jest specyfika funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniami szczególnie uzdolnionych (B2.W5),
h) Student zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie (B2.W4),
i) Studentowi znane są zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego (B2.W2.),
j) Student wie, jaki są zasady etyki zawodu nauczyciela (B2.W2.).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Student potrafi pozyskiwać dane oraz zastosować podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania procesów i zjawisk społecznych/edukacyjnych.
W szczególności Student:
a) potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (B2.U6.)
b) potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji (B2.U6.),
c) umie rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym (B2.U6.),
d) posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej (B2.U4.),
e) potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej (B2.U1.),
f) potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym), rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów (B2.U1.),
g) umie wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem (B2.U7.)
h) potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce (B2.U1.),
i) potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności (B2.U3),
j) potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne (B2.U2.)
k) potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego (B2.U2.).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student:
a) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) (B2.K3.),
b) jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (B2.K4.),
c) projektuje działania zmierzające do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (B2.K4.),
d) jest gotowy do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej (B2.K4.)
e) ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (B2.K2.),
f) odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) (B2.K3.).
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- discussion
- discussion
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: