Conducted in
term:
2024/25Z
ISCED code: 0222
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Archaeology
(for:
Faculty of History)
History and methodology of archaeology - selected problems 1201-AR1-WZHMA-S2
This course has not yet been described...
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) – ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu ar-cheologii prehistorycznej, antycznej i historycznej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);
– zna terminologię stosowaną na gruncie archeolo-gii prehistorycznej i historycznej, w tym zwłaszcza nauk pokrewnych – historycznych i antropologii kulturowej (K_W02);
– ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmu-jącą terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii prehistorycznej, antycznej i histo-rycznej (K_W03);
– ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę prowa-dzącą do specjalizacji, a także szczegółową wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej, archeologii historycznej, archeologii antycznej, archeologii architektury, archeologii podwodnej, archeologii środowiskowej (bioarcheologii) (K_W04);
– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla stu-diowanego kierunku z innymi dziedzinami obszaru albo obszarów, które składają się na studiowany kierunek, takich jak: archeologia środowiskowa, antyczna, archeologia podwodna, architektury i ochrony dziedzictwa archeologicznego (K_W05);
– posiada wiedzę na temat metod analizy i interpre-tacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji i dziedzin archeologii, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin naukowych archeologii prehistorycznej i historycznej oraz odpowiednich dla studiowanego kierunku (K_W07);
– zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W08);
– ma ugruntowaną wiedzę z zakresu ochrony dzie-dzictwa kulturowego, zwłaszcza archeolgicznego (K_W09);
– ma wiedzę o instytucjach nauki i kultury (muze-ach, instytucjach ochrony dziedzictwa) oraz orien-tuje się we współczesnym życiu środowisk nauko-wych i ich działalności popularyzatorskiej (K_W10);
– zna metody badawcze, analizy instrumentalne i narzędzia warsztatu archeologa oraz metody upo-wszechniania wiedzy archeologicznej z wykorzy-staniem zaawansowanych narzędzi cyfrowych (K_W11);
– posiada wiedzę pozwalającą na analizę i interpre-tację źródeł archeologicznych oraz innych wytwo-rów kulturowych człowieka, przydatnych dla po-znania danej epoki w dziejach ludzkości _(K_W12);
– ma wiedzę dotyczącą form dyskursu naukowego z zachowaniem norm etycznych (K_W14);
– ma szczegółową wiedzę o gromadzeniu archeolo-gicznych zasobów źródłowych, zarządzaniu nimi i ich przetwarzaniu oraz wykorzystywaniu do tych celów technik komputerowych i multimedialnych (K_W15);
– ma poszerzoną wiedzę dotyczącą prac technicz-nych w trakcie badań archeologicznych i prac in-wentaryzacyjno-laboratoryjnych obejmujące opra-cowanie cyfrowe i badania nieinwazyjne (K_W16);
– ma pogłębioną wiedzę w zakresie najważniej-szych problemów dyscyplin przyrodniczych wła-ściwych dla archeologii, rozumie podstawowe zja-wiska i procesy przyrodnicze (K_W17)
Learning outcomes - skills
(in Polish) – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selek-cjonować i użytkować informacje z wykorzysta-niem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K_U01);
– posiada umiejętności badawcze obejmujące kry-tyczną analizę prac innych autorów, syntezę róż-nych idei i poglądów, dobór metod i narzędzi ba-dawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie złożonych proble-mów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin nauko-wych właściwych dla archeologii prehistorycznej, antycznej i historycznej właściwych dla studiowa-nego kierunku (K_U02);
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować samo-dzielnie działania zmierzające do rozwijania zdol-ności i kierowania własną karierą zawodową (K_U03);
– posiada umiejętności integrowania wiedzy z róż-nych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz innych (w szczególności przyrodniczych), z których dyscypliny są integralną częścią archeolo-gii bądź z nią współpracują (K_U04);
– potrafi przeprowadzić krytyczną analizę różnych rodzajów wytworów kultury (w tym i funeralnej), określać ich treść i znaczenie, w tym przynależność chronologiczno-kulturową oraz funkcję (np. sym-boliczną), wskazując możliwości odmiennych in-terpretacji właściwych dla studiowanej dyscypliny, stosując oryginalne podejścia uwzgledniające nowe osiągnięcia archeologii wraz z zastosowaniem zło-żonych metod (K_U05);
– posiada umiejętność merytorycznego argumento-wania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U06);
– posiada umiejętność formułowania opinii kry-tycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność pre-zentacji opracowań syntetycznych w różnych for-mach i w różnych mediach (K_U07);
– potrafi porozumiewać się, w języku polskim i nowożytnym języku obcym, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych po-krewnych oraz niespecjalistami, z wykorzystaniem różnych narzędzi i technik komunikacyjnych, a także popularyzować wiedzę o wytworach kultury, archeologii i instytucjach zajmujących się nimi (K_U08);
– posiada pogłębione umiejętności poprawnego redagowania, komentowania i opatrywania przypi-sami konstruowanych tekstów, zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk historycz-nych i obszarów, z których czerpie archeologia (K_U09);
– posiada pogłębione umiejętności prowadzenia prac technicznych w trakcie terenowych i gabine-towych badań archeologicznych i prac inwentary-zacyjno-laboratoryjnych (w tym konserwacji ar-cheologicznej) (K_U012);
– umie korzystać z technologii informacyjnych, multimediów i zasobów Internetu oraz przetwarzać dane i zasoby wiedzy archeologicznej poprzez wy-korzystanie programów komputerowych oraz urzą-dzeń i technik multimedialnych (K_U13);
– pracuje w zespole, rozwiązując złożone problemy z zakresu badań archeologicznych, prezentuje ich wyniki i formułuje konkluzje stosując opracowane dla zespołu instrukcje i procedury (K_U14);
– stosuje złożone techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla dyscyplin przyrodniczych (K_U15);
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selek-cjonować i użytkować informacje z wykorzysta-niem różnych metod przyrodniczych (K_U16);
– umie przetwarzać dane przyrodnicze poprzez zastosowanie zawansowanych programów kompu-terowych oraz urządzeń i technik multimedialnych (K_U17);
– potrafi uczyć się przez całe życie, inspirować i organizować proces nauczenia i uczenia innych osób (K_U18);
– potrafi kierować pracą zespołu, między innymi prowadzącego badania wykopaliskowe, gabinetowe i laboratoryjne (K_U19)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) WIEDZA:
– ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii prehistorycznej, antycznej i historycznej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);
– zna terminologię stosowaną na gruncie archeologii prehistorycznej i historycznej, w tym zwłaszcza nauk pokrewnych – historycznych i antropologii kulturowej (K_W02);
– ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii prehistorycznej, antycznej i historycznej (K_W03);
– ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji, a także szczegółową wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej, archeologii historycznej, archeologii antycznej, archeologii architektury, archeologii podwodnej, archeologii środowiskowej (bioarcheologii) (K_W04);
– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku z innymi dziedzinami obszaru albo obszarów, które składają się na studiowany kierunek, takich jak: archeologia środowiskowa, antyczna, archeologia podwodna, architektury i ochrony dziedzictwa archeologicznego (K_W05);
– posiada wiedzę na temat metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji i dziedzin archeologii, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin naukowych archeologii prehistorycznej i historycznej oraz odpowiednich dla studiowanego kierunku (K_W07);
– zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W08);
– ma ugruntowaną wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza archeolgicznego (K_W09);
– ma wiedzę o instytucjach nauki i kultury (muzeach, instytucjach ochrony dziedzictwa) oraz orientuje się we współczesnym życiu środowisk naukowych i ich działalności popularyzatorskiej (K_W10);
– zna metody badawcze, analizy instrumentalne i narzędzia warsztatu archeologa oraz metody upowszechniania wiedzy archeologicznej z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi cyfrowych (K_W11);
– posiada wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów kulturowych człowieka, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości _(K_W12);
– ma wiedzę dotyczącą form dyskursu naukowego z zachowaniem norm etycznych (K_W14);
– ma szczegółową wiedzę o gromadzeniu archeologicznych zasobów źródłowych, zarządzaniu nimi i ich przetwarzaniu oraz wykorzystywaniu do tych celów technik komputerowych i multimedialnych (K_W15);
– ma poszerzoną wiedzę dotyczącą prac technicznych w trakcie badań archeologicznych i prac inwentaryzacyjno-laboratoryjnych obejmujące opracowanie cyfrowe i badania nieinwazyjne (K_W16);
– ma pogłębioną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów dyscyplin przyrodniczych właściwych dla archeologii, rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze (K_W17).
UMIEJĘTNOŚCI:
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K_U01);
– posiada umiejętności badawcze obejmujące krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla archeologii prehistorycznej, antycznej i historycznej właściwych dla studiowanego kierunku (K_U02);
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować samodzielnie działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U03);
– posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz innych (w szczególności przyrodniczych), z których dyscypliny są integralną częścią archeologii bądź z nią współpracują (K_U04);
– potrafi przeprowadzić krytyczną analizę różnych rodzajów wytworów kultury (w tym i funeralnej), określać ich treść i znaczenie, w tym przynależność chronologiczno-kulturową oraz funkcję (np. symboliczną), wskazując możliwości odmiennych interpretacji właściwych dla studiowanej dyscypliny, stosując oryginalne podejścia uwzgledniające nowe osiągnięcia archeologii wraz z zastosowaniem złożonych metod (K_U05);
– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U06);
– posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań syntetycznych w różnych formach i w różnych mediach (K_U07);
– potrafi porozumiewać się, w języku polskim i nowożytnym języku obcym, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, z wykorzystaniem różnych narzędzi i technik komunikacyjnych, a także popularyzować wiedzę o wytworach kultury, archeologii i instytucjach zajmujących się nimi (K_U08);
– posiada pogłębione umiejętności poprawnego redagowania, komentowania i opatrywania przypisami konstruowanych tekstów, zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk historycznych i obszarów, z których czerpie archeologia (K_U09);
– posiada pogłębione umiejętności prowadzenia prac technicznych w trakcie terenowych i gabinetowych badań archeologicznych i prac inwentaryzacyjno-laboratoryjnych (w tym konserwacji archeologicznej) (K_U012);
– umie korzystać z technologii informacyjnych, multimediów i zasobów Internetu oraz przetwarzać dane i zasoby wiedzy archeologicznej poprzez wykorzystanie programów komputerowych oraz urządzeń i technik multimedialnych (K_U13);
– pracuje w zespole, rozwiązując złożone problemy z zakresu badań archeologicznych, prezentuje ich wyniki i formułuje konkluzje stosując opracowane dla zespołu instrukcje i procedury (K_U14);
– stosuje złożone techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla dyscyplin przyrodniczych (K_U15);
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod przyrodniczych (K_U16);
– umie przetwarzać dane przyrodnicze poprzez zastosowanie zawansowanych programów komputerowych oraz urządzeń i technik multimedialnych (K_U17);
– potrafi uczyć się przez całe życie, inspirować i organizować proces nauczenia i uczenia innych osób (K_U18);
– potrafi kierować pracą zespołu, między innymi prowadzącego badania wykopaliskowe, gabinetowe i laboratoryjne (K_U19).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01);
– prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu i prowadzeniem badań naukowych (terenowych i gabinetowych) (K_K02);
– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archeologicznego) i propaguje ją w społeczeństwie (K_K03);
– bierze udział w życiu naukowym i kulturalnym, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach środowiskowych oraz popularyzatorskich (K_K04);
– wykazuje niezależność i samodzielność w formułowaniu poglądów, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech (K_K05);
– docenia rolę nauk humanistycznych, pokrewnych i współpracujących dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K06);
– wykazuje kompetentną odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy archeologicznej (K_K07);
– potrafi kierować, współdziałać i pracować w interdyscyplinarnym zespole badawczym, między innymi prowadzącym badania przyrodnicze (K_K08)
Course coordinators
Notes
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: