Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z
ISCED code: 0222
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Archaeology
(for:
Faculty of History)
Communities of late Bronze Age and the beginning of the Iron Age 1201-AR1-SMEBEZ-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 2 punkty ECTS:
0,50: godziny kontaktowe;
0,50: praca własna (przygotowanie do zajęć);
1,00: praca własna (przygotowanie do zaliczenia)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) – zna terminologię odnośnie archeologii młodszej epoki brązu i wczesnej epoki żelaza (krąg kultur pól popielnicowych; krąg kultur nordyjskich; cywilizacja kultur halsztackich i wczesnoceltyckich) (K_W02);
– ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię odnośnie archeologii młodszej epoki brązu i wczesnej epoki żelaza (krąg kultur pól popielnicowych; krąg kultur nordyjskich; cywilizacja kultur halsztackich i wczesnoceltyckich) (K_W03);
– ma wiedzę w zakresie metod analizy i interpretacji odnośnie procesu zmiany kulturowej (mogiłowo-popielnicowej), charakteru kultur łużyckich, kulturotwórczego znaczenia cywilizacji halsztackich dla środowisk środkowo- i północnoeuropejskich (np. dla społeczności kultur łużyckich i postłużyckich) (K_W07);
– posiada wiedzę w zakresie analizy i interpretacji źródeł archeologicznych z młodszej epoki brązu i wczesnej epoki żelaza (K_W12).
Learning outcomes - skills
(in Polish) – potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje i analizować źródła archeologiczne naświetlające dawne i aktualne ustalenia badawcze odnośnie kształtu i charakteru rozwoju cywilizacyjnego młodszej epoki brązu i wczesnej epoki żelaza (K_U01);
– potrafi dokonać krytycznej oceny poglądów dotychczasowych autorów, jest w stanie formułować postulaty badawcze na gruncie stanu wiedzy (źródłowej i teorii prahistorii) oraz aktualnych odkryć archeologicznych (K_U02).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) – potrafi nakreślić i uzasadnić ważność priorytetów badawczych odnośnie problematyki archeologii młodszej epoki brązu i wczesnej epoki żelaza podejmowanej w różnych ośrodkach badawczych (K_K03);
– potrafi formułować problemy badawcze w ramach samodziel-nych/zespołowych i niezależnych przedsięwzięć badawczych, jednak z uszanowaniem dotychczasowej wiedzy na temat młodszej epoki brązu i wczesnej epoki żelaza (K_K07);
– docenia znaczenie nauk humanistycznych (np. antropologii kulturowej, socjologii czy geografii humanistycznej) dla kształtu współczesnej archeologii i prahistorii w zakresie określonym w tytule zajęć (K_K08).
Teaching methods
(in Polish) wykład konwersatoryjny i problemowy; prezentacja referatowa i dyskusja; referat
Expository teaching methods
- participatory lecture
- problem-based lecture
- problem-based lecture
Prerequisites
(in Polish) 1/ znajomość podstawowych zagadnień terminologicznych, periodyzacyjno-chronologicznych i metodologii prahistorii w ramach "szkół" archeologicznych;
2/ znajomość problematyki młodszej epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w zakresie archeologii pradziejowej obszaru europejskiego (z elementami archeologii Polski w przedmiotowym zakresie przestrzenno-czasowym);
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: