Conducted in
term:
2023/24L
ISCED code: 0222
ECTS credits:
2.5
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Archaeology
(for:
Faculty of History)
Paleolithic and Mesolithic cultures as environmental adaptation system 1201-APR-KPM-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Wykład:
- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,5 ECTS
- praca własna: zdobycie niezbędnej wiedzy i przygotowywanie się do egzaminu: 45 godz.. - 1,5 ETCS
Ćwiczenia:
- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,5 ECTS
- praca własna: napisanie eseju związanego z tematyką realizowaną na zajęciach oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej: 15 godz. - 0,5 ECTS
- praca własna: zdobycie niezbędnej wiedzy do zaliczenia pisemnego kolokwium: 30 godz. - 1 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii oraz ekologii w systemie nauk
W2: zna podstawowe pojęcia i metodykę stosowane w archeologii pradziejowej oraz w ekologii
W3: posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł przydatnych podczas badania relacji pomiędzy kulturą archeologiczną a środowiskiem przyrodniczym
W4: ma wiedzę nt. różnych form adaptacji kulturowej do zróżnicowanego plejstoceńskiego środowiska
W5: ma wiedzę o podstawowych elementach kultury, które mogły wchodzić w relacje z środowiskiem przyrodniczym
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: student potrafi scharakteryzować poszczególne kultury łowiecko-zbierackie i ich relacje z środowiskiem
U2: potrafi scharakteryzować rozmaite elementy środowiska i ich wpływ na życie ludzi
U3: umie zanalizować wpływ rozmaitych elementów środowiska na kulturę paleolitycznych społeczności
U4: potrafi interpretować wyniki analiz specjalistycznych pod kątem ich przydatności dla paleoekologicznych rekonstrukcji
U5: potrafi opisać poszczególne biomy plejstoceńskie, różne nisze ekologiczne i ekotony w których rozwijały się paleolityczne kultury
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Student ma świadomość wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego oraz jego całością, a obliczem kulturowym grup ludzkich zamieszkujących w danym czasie, określone terytorium.
K2: posiada umiejętność wskazania na czym polegają współczesne relacje pomiędzy środowiskiem a kulturą i jakie są w tym względzie zagrożenia.
K3: ma świadomość znaczenia ekologicznej świadomości dla współczesnych społeczeństw
K4: ma świadomość zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
K5: ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
Teaching methods
(in Polish) Podstawową metodą dydaktyczną jest tradycyjny wykład uniwersytecki, połączony z konwersatorium. W trakcie zajęć będą obecne również elementy konwersatorium polegające na wymianie poglądów i wątpliwości pomiędzy prowadzącym a studentami oraz na formułowaniu pytań i udzielaniu na nie odpowiedzi,
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- presentation of a paper
Prerequisites
(in Polish) Znajomość i rozumienie podstawowych definicji kultury, kultury archeologicznej, środowiska społecznego, kulturowego i środowiska przyrodniczego. Znajomość najważniejszych pojęć występujących w ekologii środowiska.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: