Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
Erasmus code: 04.0
ISCED code: 0410
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Qualitative Marketing Research 1100-12-Z12m-JakBM
This course has not yet been described...
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 30 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia), 20 godz. (konsultacje przedmiotowe): łącznie 65 godzin
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury, zapoznanie się z przekazanymi materiałami dydaktycznymi, wykonanie zadań domowych): łącznie 45 godz.
3. Czas przygotowania do egzaminu: łącznie 15 godz.
Razem nakład pracy studenta 125 godzin
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Zna i rozumie odmienność ilościowych i jakościowych badań marketingowych (K_W08)
W2: Zna główne metody badań ilościowych i jakościowych oraz odpowiadające im instrumenty pomiarowe (K_W08)
W3: Zna główne etapy planowania i realizacji badania jakościowego z wykorzystaniem metody wywiadu grupowego oraz rozumie rolę, jaką na tych etapach pełni badacz (moderator) i inni jego uczestnicy (K_W08)
Learning outcomes - skills
(in Polish) Od roku 2016/2017
U1: Potrafi przygotować wybrane elementy projektu badania jakościowego z zastosowaniem metody wywiadu grupowego dla konkretnego problemu badawczego (K_U02)
-----------------
Do roku 2015/2016:
U1: Przygotowuje projekt badania jakościowego z zastosowaniem metody wywiadu grupowego dla konkretnego problemu badawczego (w tym: opracowuje cele badania; proponuje konkretny rodzaj wywiadu grupowego, liczbę jego uczestników, łączną liczbę wywiadów, miejsce i termin ich realizacji; opracowuje założenia rekrutacyjne i organizacyjne; buduje kwestionariusz rekrutacyjny i scenariusz wywiadu grupowego) (K_U02, K_U04, K_U08)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Jest gotów do projektowania i realizacji badania jakościowego służącego zebraniu danych odpowiadających konkretnym potrzebom decyzyjnym (K_K01)
-----------------
Do roku 2015/2016:
K1: Posiada kompetencje w zakresie projektowania i realizacji badania jakościowego z zastosowaniem metody wywiadu grupowego odpowiadającego konkretnym potrzebom decyzyjnym (K_K02)
K2: Potrafi w sposób aktywny, odpowiedzialny i kreatywny brać udział w przedsięwzięciach zespołowych związanych projektowaniem lub realizacją badania marketingowego (K_K05, K_K06)
Teaching methods
(in Polish) Wykład: wykład konwersatoryjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point.
Wszystkie omawiane na wykładzie treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na liczbę uczestników, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Części prezentowane przez wykładowcę przeplatane są wypowiedziami słuchaczy na temat ich doświadczeń i opinii w zakresie omawianych kwestii. Na podobnej zasadzie studenci wyrażają też swoje wątpliwości, które wykładowca na bieżąco wyjaśnia.
Ćwiczenia: pogadanka, giełda pomysłów, metoda referatu, studium przypadku, dyskusja, analiza SWOT
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki. W trakcie ćwiczeń wykorzystuje się szereg metod aktywizujących, których zadaniem jest motywowanie studentów do działania, twórczego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów, a także przejmowania roli współtwórcy realizowanej pracy dydaktycznej. Studenci samodzielnie lub grupowo wykonują określone czynności związane z planowaniem i realizacją badania jakościowego, rozwiązują zaprezentowane im konkretne problemy badawcze (case study), uczestniczą w dyskusjach i symulacjach procesu zbierania danych. Zajęcia rozpoczynają pogadanki utrwalające (dotyczące uprzednio poznanego materiału), a każdy nowy blok zajęć - pogadanki wstępne (służące przygotowaniu studentów do nowego tematu i wytworzeniu w nich gotowości do zdobycia nowych umiejętności).
Wprowadzanie w trakcie ćwiczeń metod pracy zespołowej ma za zadanie tworzenie i umacnianie więzi między studentami, rozwijanie ich umiejętności podporządkowania się regułom podziału pracy, a także budzenie poczucia ich współodpowiedzialności za uzyskane przez grupę efekty (i ocenę końcową ich pracy). Jest też dobrym przygotowaniem do zdań, jakie czekają na studenta w przyszłości, wtedy, kiedy w podejmowanej pracy zawodowej będzie realizował zadania w grupie (w obszarze marketingu, w tym badań marketingowych, jest to sytuacja bardzo powszechna). Zakłada się, że przy wykonywaniu zadań w grupie, wiedza poszczególnych członków zespołu, ich konkretne zdolności, umiejętności lub praktyczne doświadczenia będą się sumować, co pozwoli na bardziej efektywne wykonywanie przydzielonych zadań, a także na odkrycie szerszej gamy możliwych rozwiązań w przypadku podanych na zajęciach zadań problemowych. Dzieląc się wiedzą i umiejętnościami, a także prezentując wynik pracy zespołowej innych grupom, każdy student będzie mieć szansę uczenia się od pozostałych.
Expository teaching methods
- discussion
- participatory lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- SWOT
- case study
- brainstorming
- case study
- brainstorming
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Jakościowe badania marketingowe łączą zagadnienia z obszaru marketingu, socjologii oraz psychologii. Oczekuje się, iż uczestnicy zajęć posiadać będą wiedzę wyniesioną z zajęć z przedmiotu „Marketing” oraz „Badania marketingowe” (oba przedmioty, w formie wykładów i ćwiczeń, prowadzone są na I-wszym roku studiów). Choć w badaniach jakościowych nie wykorzystuje się metod statystycznych, jednak posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu statystyki może pomóc w zrozumieniu wybranych części prezentowanego materiału. Przydatne będzie także posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii oraz socjologii.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Notes
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: