Conducted in
terms:
2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Mathematics and Computer Science
(in Polish) Psychologia 1000-M1Psych
This course has not yet been described...
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy:
- udział w ćwiczeniach - 15 godzin
- udział w wykładzie - 15 godzin
Przygotowanie się:
- do zajęć - 10 godzin
- do egzaminu - 15 godzin
Łącznie: 30 +25= 55 (2 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Wykład i ćwiczenia:
Student zna:
B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów,
zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia;
B.1. W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji. W tym informacje na temat różnych zachowań społecznych, komunikacji interpersonalnej, stresu i frustracji oraz sposobów radzenia sobie z nimi. Ma wiedze na temat rodzajów komunikacji, barier jakie występują w komunikowaniu się i przeciwdziałaniu oraz niwelowaniu tych barier. Zna techniki skutecznej komunikacji, autoprezentacji oraz ma wiedze na temat stereotypów i ich wpływu na postrzeganie grup i osób w sytuacjach konfliktowych.
Student:
B.1.W4. ma wiedze na temat procesów uczenia się oraz modeli uczenia się. Ma świadomość trudności jakie mogą wystąpić w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji. Ma wiedze na temat metod wspomagania rozwoju dziecka oraz technik i metod
usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami.
B.1.W5. opisuje zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: wie czym są zasoby własne w pracy. Ma świadomość czym jest wypalenie zawodowe nauczyciela i jak mu przeciwdziałać.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Wykład i ćwiczenia:
Student potrafi:
B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
Student:
B.1.U5. analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U7. radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
B.1.U8. planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Wykład i ćwiczenia:
Student:
B.1. K1. posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
B.1.K2. posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
Metoda dydaktyczna podająca:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda
pomysłów, gry edukacyjne, obserwacja
- Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, drama, inscenizacja
- Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka
- Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, studium przypadku
Observation/demonstration teaching methods
- staging
- display
- drama
- display
- drama
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- narration
- description
- participatory lecture
- problem-based lecture
- narration
- description
Exploratory teaching methods
- situational
- practical
- brainstorming
- expert panels
- seminar
- case study
- experimental
- observation
- practical
- brainstorming
- expert panels
- seminar
- case study
- experimental
- observation
Online teaching methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- methods developing reflexive thinking
- integrative methods
- exchange and discussion methods
- cooperation-based methods
- methods developing reflexive thinking
- integrative methods
- exchange and discussion methods
- cooperation-based methods
Prerequisites
(in Polish) Posiadanie podstawowej wiedzy o relacjach międzyludzkich i z zakresu psychologii
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: |
Bibliography
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: