Conducted in
terms:
2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0114
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Physics, Astronomy and Informatics
(in Polish) Pracownia dydaktyki fizyki 2 0800-PDYDFIZ-2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz. - pisanie raportów, - 15 godz.
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 - posiada wiedzę o podstawowych koncepcjach, zasadach i
teoriach dydaktyki (fizyka K_W01)
W2 - posiada wiedzę o historycznym rozwoju teorii edukacji i ich
implementacji (fizyka K_W01)
W3 – zna podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne
W4 – rozumie znaczenie nauki i edukacji dla rozwoju
społeczeństwa (fizyka K_W01)
W5 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych
systemu edukacji (fizyka K_W07)
W6 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań etycznych
związanych z działalnością dydaktyczną (fizyka K_W07)
Efekty uczenia się wynikające z załącznika nr 1 do
Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie
standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania
zawodu nauczyciela
Absolwent zna i rozumie na poziomie pogłębionym:
D.1.W1. miejsce fizyki w ramowych planach nauczania w szkole
ponadpodstawowej, wyrażone w wymaganiach ogólnych
podstawy programowej i treściach programowych;
D.1.W2. podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania
fizyki w szkole na poziomie ponadpodstawowym;
D.1.W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia
związane z programem nauczania, zasady projektowania procesu
kształcenia oraz rozkładu materiału;
D.1.W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne nauczyciela
fizyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z
wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz
dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju
uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym;
kreowania sytuacji dydaktycznych; rolę nauczyciela fizyki jako
popularyzatora wiedzy
D.1.W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania,
w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia
się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie ucznia;
D.1.W7. organizację pracy uczniów w klasie i grupach:
zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, zajęcia terenowe i
laboratoryjne:
D.1.W8. pomoce dydaktyczne z zakresu fizyki – dobór i
wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i
obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii
informacyjno-komunikacyjnej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i
tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania
multimediów;
D.1.W10. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy
dydaktycznej, funkcje oceny;
D.1.W12. rolę diagnozy wstępnej uczniów potrzebę kształtowania
pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania
problemów i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki
skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz
konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
D.1.W13. znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i
społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania
umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego
rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i
rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania
kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1.W14. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie
czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela;
D.1.W15. potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku
do nauki, rozwijania logicznego i krytycznego myślenia,
kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i
nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych
źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do
uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do
samodzielnej pracy.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 - potrafi w sposób zrozumiały, używając właściwej
metodologii wyjaśnić proste zagadnienia interdyscyplinarne na
poziomie szkoły podstawowej (fizyka K_U01)
U2 - potrafi posługiwać się terminologią naukową i stosowaniem
niezbędnej metodologii opisu zjawisk fizycznych i przyrodniczych
(fizyka K_U03),
U3 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i
obcej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w
Internecie (fizyka K_U04)
U4 - potrafi pracować indywidualnie i w zespole; ma świadomość
odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (fizyka
K_U11)
Efekty uczenia się wynikające z załącznika nr 1 do
Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie
standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania
zawodu nauczyciela
Absolwent potrafi na poziomie pogłębionym:
D.1.U1. identyfikować typowe zadania szkolne z wymaganiami
ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami
kluczowymi;
D.1.U2: przeanalizować rozkład materiału;
D.1.U3: identyfikować powiązania treści nauczania fizyki z
innymi treściami nauczania;
D.1.U4: dostosować sposób komunikacji do poziomu
rozwojowego uczniów;
D.1.U5: kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i
rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
D.1.U7: dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w
tym z zakresu technologii informacyjno- komunikacyjnej,
aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane
potrzeby edukacyjne;
D.1.U8. merytorycznie i sprawiedliwie oceniać pracę uczniów;
D.1.U10: rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub
prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w
procesie dydaktycznym;
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie złożoność
problematyk edukacyjnych i pedagogicznych (fizyka K_K01)
K2 - ma świadomość odpowiedzialności społecznej zawodu
nauczyciela (fizyka K_K02)
K3 - rozumie znaczenie prawnych aspektów zawodu nauczyciela
oraz uwarunkowań etycznych roli wychowawcy młodzieży (fizyka
K_K03)
K4 - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu fizyki w
tym także najnowszych osiągnięć naukowych i technologicznych
Efekty uczenia się wynikające z załącznika nr 1 do
Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie
standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania
zawodu nauczyciela
Absolwent jest gotów, na poziomie pogłębionym, do:
D.1.K2: popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
D.1.K4: promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1.K5: kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
D.1.K7: rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
Teaching methods
(in Polish) Laboratorium, eksperyment, doświadczenie, burza mózgów,
dyskusja, prezentacja studencka
Observation/demonstration teaching methods
- display
Exploratory teaching methods
- practical
- seminar
- laboratory
- seminar
- laboratory
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- content-presentation-oriented methods
Prerequisites
(in Polish) Wiadomości z fizyki na poziomie I roku studiów.
Wiadomości o sposobach analizy i przedstawiania danych doświadczalnych.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: