(in Polish) Wprowadzenie do dydaktyki kognitywistycznej
0800-OG-WDYKOGNI
1. La tete bien faite – reform of teaching and reform of thinking
2. Psychology – the science of the human "soul"
3. Pedagogy – guiding the student through teaching
4. Didactics – "the science of thorough, economical and pleasant teaching"
5. Axiology – the system of values (learning objectives) – from Hammurabbie to the "Lisbon Charter" of the EU
6. The art of thinking – logic, mathematics, statistics
7. Language – the art of transforming thoughts into documentable entities
8. Philosophy – the study of realities and ways of knowing them
9. Cognitivism – merging entities existing in the "black box"
10. Neo-realism and the virtual world: return from space to earth
11. Hyper-constructivism: principles of new didactics
12. Cognitive didactics in natural sciences (geography, chemistry)
13. Physics – easy, useful, fun learning
14. Humanities and Sciences: Two Subjects, One Subject, One Method
15. Case study: The meaning of "energy" - searching cognitive paths
Total student workload
(in Polish) Wykład: 30 godzin
Lektura literatury uzupełniającej: 20 godzin
Konsultacje indywidualne w zakresie literatury uzupełniającej i „case study”: 5 godzin
Opracowanie „case study”- przykładu dyskusji tematyki interdyscyplinarnej w procesie poznawczym: 20 godzin
Łącznie: 75 godzin
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Student zna podstawowe założenia klasycznej dydaktyki i najważniejsze metody dydaktyczne
W2: Student zna podstawowe koncepcje dydaktyki konstruktywistycznej:
konstruktywizm interdyscyplinarny wg interpretacji J. Brunera
- konstruktywizm społeczny wg P. L. Bergera i L. T. Luckmana
- założenia teorii lingwistycznych N. Chomsky’ego
- konstruktywistyczne i kognitywistyczne teorie nauczania
W3 Student zapoznał się ze współczesną krytyką systemów i wskazaniami dla dydaktyki XXI wieku E. Morina i K. Poppera
W4. Student zna - wymogi UE w zakresie działań edukacyjnych i dydaktycznych: „inquiry-based teaching”
W5: Student zapoznał się z innowacyjnymi koncepcjami dydaktycznymi: neo-realizmem i hyper-konstruktywizmem i ich praktycznymi realizacjami. .
W5: Student orientuje się w założeniach logiki i teorii rozumowania
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1 - praktycznie zastosować zasadę poglądowości w wybranej dziedzinie nauczania (według własnego wyboru), przy zastosowaniu ograniczeń wg K. Sośnickiego
U2 wskazać przykłady poglądowości w literaturze pięknej, literaturze pedagogicznej, retoryce
U3 - zastosować zasadę stopniowania trudności oraz odpowiedniości do poziomu wyjściowego ucznia/ słuchacza/ interlokutora
- dostosować zasób pojęciowy do prowadzonej dyskusji/ lekcji/ wykładu
U4 – przeprowadzić rozumowanie dedukcyjne, na wybranym przez siebie przykładzie
U5 – podać przykłady poznania indukcyjnego
U6- przeprowadzić interdyscyplinarne rozumowanie poznawcze na wybrany przez siebie temat
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student potrafi:
K1 – przeprowadzić racjonalną argumentację na forum publicznym na wybrany temat w dziedzinie edukacji lub pedagogiki, lub dydaktyki, lub psychologii lub filozofii. lub nauk ścisłych
K2 – dobrać różnorodne przykłady poglądowe w kilku tematykach na różnych poziomach trudności
K3- wskazać przykłady zasobów multimedialnych w wybranej dyscyplinie dydaktycznej
K4 Student potrafi samodzielnie sięgać do zasobów klasycznej i współczesnej literatury w zakresie psychologii poznawczej, kognitywistyki, epistemologii.
K5 - Student nabywa umiejętność krytycznej oceny faktów historycznych, politycznych, oraz aktualnych doniesień naukowych.
Teaching methods
(in Polish) Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Metoda okrągłego stołu
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- biographical
- WebQuest
- experimental
- observation
- round table
- laboratory
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
Type of course
teaching qualifications (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) brak wymagań wstępnych
Course coordinators
Bibliography
1. What to play? 1. Equilibrium Bear – Grzegorz Karwasz, Physics at School with Astronomy, 1/2025
2. Cognitive Didactics – Grzegorz Karwasz, Katarzyna Wyborska, Physics at School with Astronomy, 6/2024
3. Constructivist Didactics – Grzegorz Karwasz, Katarzyna Wyborska, Zhuldy Akimkhanova, Klaudia Gackowska, Anna Kamińska, 5/2024
4. Didactic Didactics – essay – Grzegorz Karwasz, Katarzyna Wyborska, 3/2024
"5. Fiat Lux" – from Witelon to optical tomography scanner – Grzegorz Karwasz, Michał Kłosiński, 3/2023
6. From the hill to the claws, or how to teach about mechanical energy interactively – Grzegorz Karwasz, Andrzej Karbowski, 2/2023
7. About "energy" in an interdisciplinary way. The concept of energy in didactics – Grzegorz Karwasz, 6/2022
8. Alternative: interdisciplinary physics – Katarzyna Wyborska, Grzegorz Karwasz, 5/2022
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: