Conducted in
terms:
2021/22Z, 2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0538
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Physics, Astronomy and Informatics
(for:
Nicolaus Copernicus University in Toruń)
Science and technology in society 0800-OG-NTS
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w wykładach - 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
- przygotowanie do wykładu – 15
- przygotowanie do egzaminu -22
- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 8
Łącznie: 75 godz. (3 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Słuchacze rozumieją na czym polega współczesna metoda naukowa. W2: Dostrzegają rolę systematycznych badań naukowych oraz innowacyjności (patenty) w rozwoju ekonomicznym społeczeństw.
W3: Wiedzą na czym polega system weryfikacji odkryć (peer review).
W4: Widzą jaką rolę pełnią bazy publikacji typu „Web of Knowledge”/Scopus.
W5: Znają historię ważniejszych wynalazków. Znają przykłady dużej roli przypadku w odkryciach naukowych.
W6: Poznają kilka przykładów najnowszych odkryć naukowych w informatyce, biologii, medycynie, fizyce i będą w stanie ocenić ich możliwy wpływ na życie społeczne i gospodarkę.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Potrafią odróżnić poważne źródła naukowe od pseudonaukowych.
U2: Potrafią walczyć ze stereotypem naukowca.
U3: Potrafią skorzystać z dostępnych metod popularyzacji nauki.
U4: Potrafią dotrzeć do informacji statystycznych podających nakłady na naukę i badania w Europie.
U5: Potrafią w bardziej naukowy sposób, oparty na merytorycznych argumentach, dyskutować współczesne problemy etyczne związane z postępem techniki i nauki.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Rozumieją konieczność ponoszenia dużych nakładów na rozwój nauki i technologii.
K2: Będą potrafili odróżnić eksperta od "nieeksperta". Studenci będą uczuleni na obecność w mediach pseudonauk ("leczenie kamieniami") i łatwość ulegania przesądom.
K3: Zetkną się z problemem przypadku w nauce,
K4: Doceniają znaczeniem własności intelektualnej,
K5: Dostrzegają wielkie problemy etyczne współczesnej nauki (klonowanie, wykorzystanie energii jądrowej, GMO, problemy związane z rozwojem internetu).
K6: Zrozumieją konieczność zapewnienia źródeł energii dla rozwoju społeczeństw, w tym OZE.
K: Będą bardziej skłonni do wspierania wszelkimi środkami solidnych badań naukowych i rozwoju techniki.
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
z elementami pokazów i dialogów ze słuchaczami, dyskusje problemowe.
Expository teaching methods
- discussion
- participatory lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- experimental
- brainstorming
- brainstorming
Course coordinators
Bibliography
Term 2021/22Z:
None |
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Notes
Term 2021/22Z:
None |
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: