Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0533
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Physics, Astronomy and Informatics
General physics for automation, part 2 0800-FAR-2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (80 godz.):
- udział w wykładach 40 godz.
- udział w ćwiczeniach 40 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (100 godz.):
- przygotowanie do wykładu 10 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu 40 godz.
- przygotowanie do sprawdzianów 20 godz.
- udział w procesie oceniania 10 godz.
Łącznie: 180h godz. (6 ECTS)
Od roku akademickiego 2023/24 :
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.):
- udział w wykładach 30 godz.
- udział w ćwiczeniach 15 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (75 godz.):
- przygotowanie do wykładu 10 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń 10 godz.
- przygotowanie do egzaminu 30 godz.
- przygotowanie do sprawdzianów 15 godz.
- udział w procesie oceniania 10 godz.
Łącznie: 120h godz. (4 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W01 - zna definicje podstawowych wielkości termodynamicznych oraz ich jednostki SI: temperatura, współczynnik rozszerzalności cieplnej, ciepło, ciepło właściwe,
W02 - zna elementarne zjawiska fizyczne z zakresu termodynamiki: rozszerzalność cieplna, przemiany fazowe, cykle termodynamiczne (podstawy działania silników cieplnych)
W03 - zna podstawowe prawa fizyczne oraz modele z zakresu termodynamiki: I i II zasadę termodynamiki, równanie gazu doskonałego,
W04 - zna definicje podstawowych wielkości elektrycznych i magnetycznych oraz ich jednostki SI: ładunek elektryczny, natężenie pola elektrycznego, potencjał elektryczny, natężenie prądu elektrycznego, opór elektryczny, pojemność elektryczna, indukcyjność, indukcja magnetyczna,
W05 - zna elementarne zjawiska fizyczne z zakresu elektryczności i magnetyzmu: pole elektryczne i magnetyczne oraz ich źródła, oddziaływanie ładunków elektrycznych, oddziaływania magnetyczne, przewodnictwo elektryczne, siła elektromotoryczna, zjawisko indukcji elektromagnetycznej, moc i energia w obwodach prądu elektrycznego, zjawiska rezonansu w obwodach RLC,
W06 - zna podstawowe prawa fizyczne z zakresu elektryczności i magnetyzmu: prawo Coulomba, prawo Gaussa, prawo Farady'a, prawa Kirchhoffa, prawo Ohma,
W07 - zna definicje podstawowych wielkości fizycznych stosowanych w optyce: natężenie światła, współczynnik załamania,
W08 - zna elementarne zjawiska fizyczne z zakresu optyki falowej i geometrycznej: interferencja i dyfrakcja światła, polaryzacja fal elektromagnetycznych, zasada działania anteny, zjawisko załamania światła, zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia, zasada działania soczewek cienkich, rozszczepienie światła (dyspersja)
Efekty przedmiotowe W01-W08 realizują efekty kierunkowe:
K_W02 oraz K_W03 dla AiR,
Od roku akademickiego 2023/24 :
W01 - zna definicje podstawowych wielkości termodynamicznych oraz ich jednostki SI: temperatura, współczynnik rozszerzalności cieplnej, ciepło, ciepło właściwe,
W02 - zna elementarne zjawiska fizyczne z zakresu termodynamiki: rozszerzalność cieplna, przemiany fazowe, cykle termodynamiczne (podstawy działania silników cieplnych)
W03 - zna podstawowe prawa fizyczne oraz modele z zakresu termodynamiki: I i II zasadę termodynamiki, równanie gazu doskonałego,
W04 - zna definicje podstawowych wielkości elektrycznych i magnetycznych oraz ich jednostki SI: ładunek elektryczny, natężenie pola elektrycznego, potencjał elektryczny, natężenie prądu elektrycznego, opór elektryczny, pojemność elektryczna, indukcyjność, indukcja magnetyczna,
W05 - zna elementarne zjawiska fizyczne z zakresu elektryczności i magnetyzmu: pole elektryczne i magnetyczne oraz ich źródła, oddziaływanie ładunków elektrycznych, oddziaływania magnetyczne, przewodnictwo elektryczne, siła elektromotoryczna, zjawisko indukcji elektromagnetycznej, moc i energia w obwodach prądu elektrycznego,,
W06 - zna podstawowe prawa fizyczne z zakresu elektryczności i magnetyzmu: prawo Coulomba, prawo Farady'a, prawa Kirchhoffa, prawo Ohma,
Efekty przedmiotowe W01-W06 realizują efekty kierunkowe:
K_W02 oraz K_W03 dla AiR,
Learning outcomes - skills
(in Polish) U01- potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia matematyczne oraz poznane wielkości i prawa fizyczne do opisu zjawisk fizycznych z zakresu termodynamiki, elektryczności, magnetyzmu i optyki
U02 - potrafi interpretować zjawiska fizyczne w oparciu o poznane prawa i modele fizyczne
U03 – rozumie potrzebę dalszego rozwijania wiedzy z fizyki i potrafi zaplanować jej dalsze rozwijanie
Efekty przedmiotowe U01- U03 realizują efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U07 oraz K_U15 dla AiR,
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K01 – jest świadomy ograniczeń modeli stosowanych do opisu zjawisk fizycznych
K02 - potrafi pogłębiać swoją wiedzę w oparciu o znajomość podstawowych zjawisk fizycznych i rządzących nimi praw
K03 - ma świadomość możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy z fizyki w praktyce inżynierskiej
K04 - rozumie rolę pomiaru doświadczalnego, metod teoretycznych oraz symulacji komputerowych w praktyce inżynierskiej; ma świadomość ograniczeń technologicznych, aparaturowych i metodologicznych w badaniach przyrody
Efekty kierunkowe K01 - K04 realizują efekty przedmiotowe:
K_K01, K_K02, K_K03 oraz K_K04 dla AiR
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny z demonstracjami, symulacjami, elementami opowiadań i pogadanki
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowe
- doświadczenia
- obserwacje
z elementami giełdy pomysłów (burzy mózgów) i pogadanki.
Observation/demonstration teaching methods
- display
- exhibition
- simulation (simulation games)
- exhibition
- simulation (simulation games)
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- narration
- informative (conventional) lecture
- description
- narration
- informative (conventional) lecture
- description
Exploratory teaching methods
- experimental
- classic problem-solving
- observation
- brainstorming
- case study
- practical
- classic problem-solving
- observation
- brainstorming
- case study
- practical
Online teaching methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- content-presentation-oriented methods
- integrative methods
- methods developing reflexive thinking
- exchange and discussion methods
- games and simulations
- content-presentation-oriented methods
- integrative methods
- methods developing reflexive thinking
- exchange and discussion methods
- games and simulations
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Wektory i działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy, pochodna funkcji, całki.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: