Conducted in
terms:
2021/22Z, 2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0533
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Physics, Astronomy and Informatics
General physics for automation 0800-FAR-1
This course has not yet been described...
Term 2021/22Z:
None |
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (80 godz.):
- udział w wykładach 40 godz.
- udział w ćwiczeniach 40 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (100 godz.):
- przygotowanie do wykładu 10 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu 40 godz.
- przygotowanie do sprawdzianów 20 godz.
- udział w procesie oceniania 10 godz.
Łącznie: 180h godz. (6 ECTS)
Od roku akademickiego 2023/24 :
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (60 godz.):
- udział w wykładach 30 godz.
- udział w ćwiczeniach 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (90 godz.):
- przygotowanie do wykładu 10 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu 30 godz.
- przygotowanie do sprawdzianów 20 godz.
- udział w procesie oceniania 10 godz.
Łącznie: 150h godz. (5 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W01 - zna definicje podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki punktu materialnego oraz ich jednostki SI: położenie, przemieszczenie, prędkość, przyspieszenie, siła, pęd, praca, energia kinetyczna, energia potencjalna grawitacji i sprężystości
W02 - zna podstawowe zjawiska fizyczne i rządzące nimi prawa z zakresu mechaniki punktu materialnego: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowa energii, zasada zachowania pędu, twierdzenie o pracy i energii, prawo powszechnego ciążenia, prawo Hook'a
W03 - zna definicje podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki bryły sztywnej oraz ich jednostki SI: moment siły, moment pędu, środek masy, moment bezwładności,
W04 - zna podstawowe zjawiska fizyczne i rządzące nimi prawa z zakresu mechaniki bryły sztywnej: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowania momenty pędu, zasada zachowania energii, warunki równowagi,
W05 - posiada podstawową wiedzę o ruchu harmonicznym i zjawiskach rezonansu
W06 - posiada podstawową wiedzę na tamat statyki i dynamiki płynów oraz związanych z nimi wielkości i praw fizycznych: ciśnienie hydrostatyczne, prawo Archimedesa, siła wyporu, prawo Bernoullego, prawo ciągłości przepływu
W07 - posiada podstawową wiedzę na temat ruchu falowego i związanych z nim zjawisk
Efekty przedmiotowe W01-W07 realizują efekty kierunkowe:
K_W02 oraz K_W03 dla AiR,
Od roku akademickiego 2023/24 :
W01 - zna definicje podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki punktu materialnego oraz ich jednostki SI: położenie, przemieszczenie, prędkość, przyspieszenie, siła, pęd, praca, energia kinetyczna, energia potencjalna grawitacji i sprężystości
W02 - zna podstawowe zjawiska fizyczne i rządzące nimi prawa z zakresu mechaniki punktu materialnego: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowa energii, zasada zachowania pędu, twierdzenie o pracy i energii, prawo Hook'a
W03 - posiada podstawową wiedzę o ruchu harmonicznym i zjawiskach rezonansu
W04- posiada podstawową wiedzę na tamat statyki i dynamiki płynów oraz związanych z nimi wielkości i praw fizycznych: ciśnienie hydrostatyczne, prawo Archimedesa, siła wyporu, prawo Bernoullego, prawo ciągłości przepływu
W05 - posiada podstawową wiedzę na temat ruchu falowego i związanych z nim zjawisk
Efekty przedmiotowe W01-W05 realizują efekty kierunkowe:
K_W02 oraz K_W03 dla AiR,
Learning outcomes - skills
(in Polish) U01- potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia matematyczne (rachunek wektorowy, rachunek różniczkowy, rachunek całkowy) oraz poznane wielkości i prawa fizyczne do opisu prostych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki (kinematyki i dynamiki) punktu materialnego, bryły sztywnej, płynów i fal
U02 - potrafi interpretować zjawiska fizyczne w oparciu o poznane prawa i modele fizyczne
U03 – rozumie potrzebę dalszego rozwijania wiedzy z fizyki i potrafi zaplanować jej dalsze rozwijanie
Efekty przedmiotowe U01- U03 realizują efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U07 oraz K_U15 dla AiR,
Od roku akademickiego 2023/24 :
U01- potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia matematyczne (rachunek wektorowy, rachunek różniczkowy, rachunek całkowy) oraz poznane wielkości i prawa fizyczne do opisu prostych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki (kinematyki i dynamiki) punktu materialnego, płynów i fal
U02 - potrafi interpretować zjawiska fizyczne w oparciu o poznane prawa i modele fizyczne
U03 – rozumie potrzebę dalszego rozwijania wiedzy z fizyki i potrafi zaplanować jej dalsze rozwijanie
Efekty przedmiotowe U01- U03 realizują efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U07 oraz K_U15 dla AiR,
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K01 – jest świadomy ograniczeń modeli stosowanych do opisu zjawisk fizycznych
K02 - potrafi pogłębiać swoją wiedzę w oparciu o znajomość podstawowych zjawisk fizycznych i rządzących nimi praw
K03 - ma świadomość możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy z fizyki w praktyce inżynierskiej
K04 - rozumie rolę pomiaru doświadczalnego, metod teoretycznych oraz symulacji komputerowych w praktyce inżynierskiej; ma świadomość ograniczeń technologicznych, aparaturowych i metodologicznych w badaniach przyrody
Efekty kierunkowe K01 - K04 realizują efekty przedmiotowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04 dla AiR
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny z demonstracjami, symulacjami, elementami opowiadań i pogadanki.
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowe
- doświadczenia
- obserwacje
z elementami giełdy pomysłów (burzy mózgów) i pogadanki.
Observation/demonstration teaching methods
- exhibition
- display
- simulation (simulation games)
- display
- simulation (simulation games)
Expository teaching methods
- discussion
- description
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- narration
- participatory lecture
- description
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- narration
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- brainstorming
- case study
- practical
- experimental
- observation
- brainstorming
- case study
- practical
- experimental
- observation
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- games and simulations
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- evaluative methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- games and simulations
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- evaluative methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Wektory i działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy, pochodna funkcji, całki.
Course coordinators
Bibliography
Term 2021/22Z:
None |
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: