Cognitive Didactics 0800-DYKOGNI
- https://moodle.umk.pl/WFAIIS/course/view.php?id=73 (term 2024/25L)
- https://moodle.umk.pl/WFAIIS/course/view.php?id=73 (term 2025/26L)
Przedmiot uczy nowoczesnych metodologii dydaktycznych, opartych na interakcji ze studentem, wykorzystujących najnowsze odkrycia w dziedzinach nauk przyrodniczych, proste doświadczenia do wykonania w klasie, oraz zasoby internetowe.
Studenci poznają całą różnorodność metod dydaktycznych, w ich praktycznym wydaniu (zob. metody wskazane w sylabusie)
1. Triada nauk o kształceniu: pedagogika, psychologia, dydaktyka - rozwój historyczny i najważniejsze koncepcje
2. Matematyka - królowa nauk. Między zapotrzebowaniem społecznym a heurystyczną potrzebą piękna.
3. Cztery i pół stany skupienia - ścieżki interdyscyplinarne między przyrodą, fizyka, inżynierią materiałową.
4. "Pstryczek - elektryczek" - historia odkryć w zakresie elektryczności; nowoczesne technologie "produkcji" energii elektrycznej
5. "Cóż piękniejszego nad niebo" (Kopernik): astronomia jako sposób zainteresowania naukami obserwacyjnymi/ ścisłymi/ przyrodniczymi
6. Ziemia dla człowieka - elementy kosmologii, geologii, biologii, które czynią naszą planetę "gościnną" dla życia
7. Elementy aksjologii w pedagogice
8. Interdyscyplinarne ścieżki poznawcze - znaczenie słowa "energia"
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Teaching methods
Observation/demonstration teaching methods
- exhibition
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- discussion
- narration
Exploratory teaching methods
- panel
- expert panels
- experimental
- WebQuest
- laboratory
- Oxford
- round table
- seminar
- case study
- biographical
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
Prerequisites
Course coordinators
Bibliography
R. Toplis, Learining to Teach Science in Secondary School, Routledge, 2015, https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315731285/learning-teach-science-secondary-school-rob-toplis
Didactical materials of "e+4" Project
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Notes
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: