Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2025/26L
ISCED code: 0539
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Physics, Astronomy and Informatics
(in Polish) Dydaktyka fizyki 2 0800-DYDFIZ-2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 30 godzin wykładu, 15 godzin przygotowania własnych materiałów dydaktycznych z fizyki i/lub matematyki i/lub innych nauk przyrodniczych, 15 godzin przygotowanie do egzaminu
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 - posiada wiedzę o podstawowych koncepcjach, zasadach i teoriach dydaktyki, w szczególności dydaktyki na poziomie licealnym (fizyka K_W01)
W2 - posiada wiedzę o historycznym rozwoju teorii edukacji i ich implementacji (fizyka K_W01)
W3 – zna podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne, oraz sposoby wizualizacji, w tym multimedialne, koncepcji fizyki współczesnej - fizyki kwantowej, szczególnej i ogólnej teorii względności, fizyki ciała stałego (fizyka K_W03).
W4 – rozumie znaczenie nauki i edukacji dla rozwoju społeczeństwa, w tym kwestii interpretacji fizyki współczesnej (fizyka K_W01)
W5 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych systemu edukacji (fizyka K_W07)
W6 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań etycznych związanych z działalnością dydaktyczną (fizyka K_W07)
Efekty uczenia się wynikające z załącznika nr 1 do Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela
Efekty uczenia się – wiedza
Absolwent zna i rozumie:
D.1.W1 miejsce fizyki w ramowych planach nauczania w szkole ponad-podstawowej, wyrażone w wymaganiach ogólnych podstawy programowej i treściach programowych;
D.1.W2 podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania fizyki w szkole ponad-podstawowej;
D.1 W3. integrację wewnątrz- i między-przedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
D.1.W4: kompetencje merytoryczne, dydaktyczne nauczyciela fizyki w szkole ponad-podstawowej, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów; rolę nauczyciela fizyki jako popularyzatora wiedzy i nowoczesnych zdobyczy technologicznych; stymulowania aktywności poznawczej uczniów;
D.1.W5: konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania fizyki, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie ucznia;
D.1.W6: metodykę realizacji poszczególnych treści w zaawansowanym uczeniu fizyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dostosowanie działań do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale; typowe w uczeniu się fizyki błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
D.1 W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla nauczania fizyki: zajęcia laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
D.1.W8: pomoce dydaktyczne z zakresu fizyki na poziomie szkoły ponad-podstawowej – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i doświadczalnych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych z zakresu fizyki i nauk pokrewnych;
D.1.W9: metody kształcenia fizyki, a także znaczenie odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1.W10. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
D.1 W11. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w zakresie fizyki;
D.1 W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
D.1. W13. znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1 W14. warsztat pracy nauczyciela fizyki; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
D.1 W15. potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 - potrafi w sposób zrozumiały, używając właściwej metodologii wyjaśnić zagadnienia fizyki objęte programami nauczania w szkole ponad-podstawowej (fizyka K_U01)
U2 - potrafi przygotować i przeprowadzić podstawowe doświadczenia dydaktyczne na poziomie szkoły ponad-podstawowej (K_U02)
U3 - potrafi posługiwać się terminologią naukową i stosowaniem niezbędnej metodologii opisu zjawisk fizycznych i przyrodniczych (fizyka K_U03),
U4 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i obcej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w Internecie (fizyka K_U05)
U5 - potrafi w popularny sposób przedstawić najnowsze osiągnięcia z zakresu fizyki (fizyka K_U07)
U6: Student/ studentka potrafi samodzielnie przygotować jednostkę lekcyjną na poziomie liceum oraz zorganizować pracę grupową w klasie szkolnej (fizyka K_U10)
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN_D20191450, absolwent potrafi:
Absolwent potrafi na poziomie pogłębionym:
D.1 U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
D.1 U2. przeanalizować rozkład materiału;
D.1 U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu (fizyki) z innymi treściami nauczania;
D.1 U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
D.1 U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
D.1 U6. podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1 U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
D.1 U8. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
D.1 U9. skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
D.1 U10. rozpoznać typowe dla nauczania fizyki błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
D.1 U11. przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie złożoność problematyk edukacyjnych i pedagogicznych współczesnej szkoły (fizyka K_K01)
K2 - ma świadomość odpowiedzialności społecznej zawodu nauczyciela, tak w zakresie przygotowania przedmiotowego absolwenta jak kształtowania jego postaw zawodowo-społecznych (fizyka K_K02)
K3 - rozumie znaczenie prawnych aspektów zawodu nauczyciela oraz uwarunkowań etycznych roli wychowawcy młodzieży (fizyka K_K02)
K4 – rozumie znaczenie nauki i edukacji dla rozwoju społeczeństwa, tak ekonomicznego jak kulturowego (fizyka K_K03)
K5 - potrafi działać w sposób promujący zrozumienie fizyki i techniki w społeczeństwie (fizyka K_K04)
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN_D20191450, absolwent jest gotów, na poziomie pogłębionym, do:
D.1 K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
D.1 K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
D.1 K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej;
D.1 K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1 K5. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
D.1 K6. budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1 K7. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
D.1 K8. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
D.1 K9. stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Teaching methods
(in Polish) Wykład problemowy (interaktywny). Metody eksponujące - laboratoria dydaktyczne, proste eksponaty dydaktyczne, zestawy doświadczeń sterowanych komputerowo.
Wystawa interaktywna.
Metoda oksfordzka i burzy mózgów
Observation/demonstration teaching methods
- staging
- exhibition
- display
- simulation (simulation games)
- exhibition
- display
- simulation (simulation games)
Expository teaching methods
- participatory lecture
- problem-based lecture
- discussion
- problem-based lecture
- discussion
Exploratory teaching methods
- situational
- laboratory
- Oxford
- experimental
- observation
- WebQuest
- biographical
- round table
- practical
- laboratory
- Oxford
- experimental
- observation
- WebQuest
- biographical
- round table
- practical
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- games and simulations
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- games and simulations
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
Type of course
teaching qualifications (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Ukończenie kursu: Dydaktyki Fizyki I, i/lub Podstawy dydaktyki, i/lub Dydaktyka kognitywistyczna
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: