Conducted in
terms:
2022/23Z, 2025/26Z
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Chemistry
Sensory Analysis of Food Products, Examination of Consumer Preference 0600-S1-CTZ-AS
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (55 godz.):
- udział w wykładach – 15 godz.
- udział w laboratoriach – 40 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (120 godz.):
- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 15 godz.
- przygotowanie do kolokwiów – 40
- przygotowanie studenta do egzaminu – 65 godz.
Łącznie 175 godzin/25h = 7 pkt ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student nabywa:
W1: wiedzę o budowie i mechanizmie działania aparatu zmysłowego – K_W13, K_W15
W2: wiedzę o terminologii stosowanej w analizie sensorycznej i w badaniach konsumenckich – K_W13
W3: wiedzę o sposobie sprawdzenia indywidualnej wrażliwości sensorycznej członka zespołu oceniającego – K_W13
W4: wiedzę o sposobie selekcji, szkolenia oraz monitoringu zespołu oceniającego – K_W13
W5: wiedzę o różnicy między oceną sensoryczną a organoleptyczną– K_W13
W6: wiedzę o warunkach przeprowadzenie ocen sensorycznych – K_W13,
W7: wiedzę o typologii metod sensorycznych ze względu na różne kryteria podziału – K_W13,
W8: wiedzę o analitycznych i konsumenckich testach sensorycznych – K_W13
W9: wiedzę o czynnikach psychologicznych i fizjologicznych wpływających na oceną sensoryczną – K_W13,
W10: wiedzę o warunkach przeprowadzenia ocen sensorycznych, sposobie przygotowania i prezentacji materiału do badań sensorycznych – K_W13,
W11: wiedzę o Mapie Preferencji i sposobie planowania eksperymentu sensorycznego – K_W13
W12: wiedzę o metodach statystycznych stosowanych w sensoryce i sposobie przedstawiania wyników analiz – K_W04, K_W13
W13: wiedzę o zależności pomiędzy wynikami sensorycznymi a instrumentalnymi – K_W04, K_W06, K_W13
W14: wiedzę o wykorzystaniu analizy sensorycznej w działach Kontroli Jakości, Marketingu oraz Badań i Rozwoju – K_W13, K_W23, K_W25
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: zaplanować i zrealizować eksperyment sensoryczny dowolnego produktu – K_U03, K_U04, K_U10
U2: przeprowadzić analizę statystyczną uzyskanej oceny sensorycznej i opracować raporty z wykonanych analiz sensorycznych oraz wyciągnąć poprawne wnioski merytoryczne – K_U02, K_U03, K_U04
U3: posługuje się terminologią sensoryczną – K_U10, K_U17
U4: zastosować poznane procedury sensoryczne w analizie żywności i zaproponować metodykę sensoryczną do określonego problemu oraz wymienić czynniki wpływają na poprawność uzyskanych wyników – K_U10
U5: opisać różnicę między oceną sensoryczną a organoleptyczną – K_U10
U6: wybrać i przeprowadzić odpowiednie metody w celu wyboru, szkolenia i monitorowania osób w zespole sensorycznym – K_U10
U7: sprawdzić wrażliwość zmysłów człowieka oraz opisać budowę i mechanizm działania aparatu zmysłowego – K_U10
U8: opisać analityczne i konsumenckie testy sensoryczne – K_U10
U9: przygotować i odpowiednio zaprezentować materiał badawczy, wymienić metody stosowane w badaniach sensorycznych – K_U10
U10: opisać rolę analizy sensorycznej w zakładach przemysłowych – K_U10, K_U16, K_U21
U11: opisać sposób ustalenia Mapy Preferencji – K_U10
U12: znaleźć zależność między ocenami sensorycznymi a instrumentalnymi – K_U06, K_U10
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student:
K1: dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski – K_K01
K2: jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań – K_K03
K3: jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń – K_K02, K_K05
K4: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności – K_K05, K_K09
K5: pracuje systematycznie – K_K06
K6: nawiązuje współpracę w grupie – K_K09
K7: dba o środowisko naturalne – K_K08
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Metody dydaktyczne poszukujące:
- laboratorium: laboratoryjna – zajęcia laboratoryjne związane są z treściami programowymi przerabianymi na wykładzie. Student wykonuje zadania samodzielnie po przygotowaniu w oparciu o dostępną instrukcję oraz zalecaną literaturę. Wykonane analizy sprawdzane są bezpośrednio na pracowni w danym dniu na podstawie raportu zawierającego krótki opis analizy sensorycznej i dyskusję uzyskanych wyników.
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- round table
- expert panels
- panel
- laboratory
- brainstorming
- experimental
- expert panels
- panel
- laboratory
- brainstorming
- experimental
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Zaliczony egzamin z:
Chemii i analizy żywności,
Podstaw informatyki i chemometrii
Course coordinators
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: