Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
Erasmus code: 13.3
ISCED code: 0531
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Chemistry
Bioethics 0600-S1-CM-F
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w wykładach – 30 godzin
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.), w tym:
- czas przewidziany na konsultacje i pracę z nauczycielem akademickim – 20 godzin
- czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć – 25 godzin
- czas potrzebny na powtórzenie materiału i przygotowania się do zaliczenia końcowego – 25 godzin
Łącznie: 100 godz. (4 pkt. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W1: student zna podstawowe teorie etyczno-filozoficzne i potrafi je wykorzystywać w procesie wnioskowania, wyjaśnienia i ocenie wybranych zagadnień, z którymi mierzy się bioetyka.
K_W2: posiada znajomość przedmiotu bioetyki w sensie szerszym i węższym, jak też znajomość genezy bioetyki, w aspekcie etyczno-filozoficznym, prawnym oraz społecznym.
K_W3: posiada wiedzę na temat kluczowych problemów natury bioetycznej, ich ewolucji oraz możliwości ich rozstrzygnięcia.
K_W4: ma świadomość znaczenia wartościowania w bioetyce [w nawiązaniu do koncepcji Bauchampa, Childressa i Engelhardta].
K_W5: posiada zdolność argumentowania na rzecz czołowych stanowisk w bioetyce, tj. utylitarystycznego i personalistycznego.
K_W6: posiada wiedzę dotyczącą takich zagadnień, jak wartość życia, godność ludzka, natura człowieka, status osobowy człowieka, jako kwestii leżących u podstaw szeregu sporów bioetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia w obszarze kształcenia: X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04, X1A_W05, P1A_W10, P1A_W11.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi umiejętnie stosować wiedzę zdobytą na zajęciach z bioetyki [którą określono w punkcie efekty kształcenia/wiedza], w tym, m. in.:
K_U1: posiada umiejętność poprawnego rozpoznania teorii etyczno-filozoficznej i użycia argumentacji w jej ramach obowiązującej do rozstrzygania dylematów natury bioetycznej, w tym rozumie i ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz etyczne uwarunkowania chemii medycznej;
K_U2: potrafi rozpoznać i poprawnie zastosować argumentację charakterystyczną dla danego typu bioetyki w otwartej dyskusji bioetycznej.
K_U3: potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać i oceniać dylematy bioetyczne, z uwagi m. in. na ich rangę, stopień złożoności i odniesienie kulturowe [światopoglądowe i religijne].
K_U4: potrafi wskazać korelacje występujące między naukami współtworzących bioetykę, tj. na linii BIOLOGIA – PRAWO – FILOZOFIA [ETYKA].
K_U5: potrafi umiejętnie argumentować na rzecz, m. in. WARTOŚCI ŻYCIA, GODNOŚCI LUDZKEJ, NATURY CZŁOWIEKA, STATUSU OSOBOWEGO CZŁOWIEKA, w oparciu o daną koncepcję bioetyczną [np. utylitarystyczną, personalistyczną, czy też np. kulturową].
K_U6: potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu bioetyki
Odniesienie do efektów kształcenia w obszarze kształcenia: X1A_U01, X1A_U07: P1A_U02, P1A_U03; P1A_U05; P1A_U07; P1A_U10.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K1: student ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym również światopoglądowej i religijnej), jak również prawnej roli i znaczenia dylematów natury bioetycznej nie tylko w sferze teoretycznych ich rozpoznań, ale przede wszystkim w wymiarze praktycznym.
K_K2: potrafi w sposób refleksyjny i przemyślany opowiedzieć się ZA/PRZECIW danej technice, bądź technologii biomedycznej.
K_K3: rozumie analizowane/wybrane zagadnienie bioetyczne i wyjaśnia je w oparciu o wybrany model teorii etycznej.
K_K4: potrafi (w oparciu, o wiedzę wyniesioną z zajęć z zakresu bioetyki) właściwie rozdzielać argumentację stosowaną w bioetyce od argumentów nierzeczowych, często kreowanych przez środki masowego przekazu.
K_K5: zna oraz przestrzega zasady i normy (etyczno-filozoficzne) stosowane do wyjaśniania, m. in. licznych dylematów społecznych, dba o zdrowie i środowisko naturalne.
K_K6: rozumie etyczne i społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia w obszarze kształcenia: X1A_K04; X1A_K06, P1A_K04, X1A_K07, P1A_K01; P1A_K01; P1A_K07.
Teaching methods
(in Polish) Wykład podawczy
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- description
- narration
- problem-based lecture
- description
- narration
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Nie dotyczy/brak
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: